08/02/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

28 milions d’espanyols utilitzen Internet cada dia i principalment ho fan per visitar els mitjans de comunicació en línia per mòbil

El mòbil supera per primer cop a l’ordinador com a principal dispositiu d’accés a Internet, segons l’edició 19a de l’enquesta “Navegants a la Xarxa” que publica des de fa 20 anys l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC). En l’actual edició, Navegants a la Xarxa ha recopilat més de 14.800 respostes vàlides, enfront de les 10.000 de la primera enquesta realitzada el 1996. El sondeig s’ha dut a terme entre els internautes més actius que han respost de manera voluntària a l’enquesta a través de gairebé 200 llocs webs de tot l’Estat espanyol.

El 94,6% dels enquestats es connecta a Internet a través del mòbil, respecte del 64% de fa cinc anys, seguit de l’ordinador portàtil (73,6%) i l’ordinador de sobretaula (67,5%). A continuació se situen la tauleta (56,9%) que, per primera vegada des de la seva implantació, pateix un retrocés (-2,1 punts en un any), i la televisió (29,6%), que ha duplicat el seu ús en tres anys.

Entre els que accedeixen a Internet a través del televisor, un 40% ho fan servir tots o quasi tots els dies (+14 punts respecte a la mateixa xifra registrada el 2013). L’activitat fonamental realitzada a través d’aquest aparell és el visionat de continguts audiovisuals (82,5%), seguida de navegar per la web (25,6%), tot i que amb cada vegada menys penetració (-14 punts en tres anys).

També s’accedeix a Internet a través de la videoconsola de sobretaula (14,2%), el SmartWatch (6,2%), que pràcticament dobla la seva penetració en tan sols un any, i la videoconsola portàtil (4,3%).

Llegir notícies i veure vídeos, principal activitat.

La lectura de notícies d’actualitat i la visualització de vídeos són les dues principals activitats dels usuaris d’internet, segons aquesta macroenquesta. Més en concret, el 67% dels usuaris assegura que en el dia anterior a participar en l’enquesta van llegir un diari digital informatiu. En el cas del tradicional, baixa al 27%. De fet, el 30% respon que fa més d’un mes o mai ha consultat un diari imprès. Fins i tot, només el 3% respon que li seria molt difícil viure sense diaris en paper.

De tots els lectors de mitjans de comunicació,  gairebé la meitat dels participants (45%) només llegeixen l’edició digital d’una publicació, mentre que el 8% consumeixen únicament la impresa. És un 33% els que consulten les dues edicions.

Sigui com sigui, el cert és que un total de 28 milions de persones a Espanya utilitzen Internet cada dia i principalment ho fan per visitar els mitjans de comunicació en línia. No obstant això, aquest capital enorme -com se sap- no ha estat aprofitat per les empreses de comunicació, que tot just obtenen 225 milions d’euros en ingressos anuals en l’ecosistema línia, fet que suposa gairebé el 27% de la facturació total de la premsa.

Xifra referida a la publicitat, ja que el pagament de subscripcions és pràcticament residual, tenint en compte que només el 1,3% dels participants en l’informe d’AIMC declaren pagar per llegir les notícies, mentre que el 3% assenyala que combina les fórmules de pagament i gratuïtes.

En el Top 10 d’activitats se situen també consultar carrer, la previsió del temps, escoltar música en línia, consultar cartelleres d’espectacles, veure pel·lícules o sèries sense descarregar, veure emissions de cadenes de Televisió en la seva web o App, buscar informacions sobre salut i gestions amb l’Administració.

Gran seguiment de les Xarxes Socials

El 80% dels usuaris entra cada dia a Xarxes Socials. D’ells, 9 de cada 10 fa servir Facebook. El segueixen Twitter i Instragram que és la que més puja.

2 de cada tres usuaris de xarxes socials segueix a un Mitjà de Comunicació i les Xarxes són també la manera preferida de comentar els programes de televisió, seguides de missatgeria instantània (WhatsApp) i de la web dels propis programes.

En general, 1 de cada 4 usuaris d’Internet veu la tele o escolta la ràdio cada dia per Internet, i gairebé la meitat, almenys un cop per setmana.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...