31/01/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

3.431 cibermitjans a Espanya. 534 en llengua catalana

La Xarxa és ja el segon mitjà d’informació a Espanya, amb un 75,7% d’abast segons dades de l’Estudi General de Mitjans. Per això és particularment interessant el treball publicat a la Revista Llatina de Comunicació Social. A març de l’any passat, s’analitza una mostra formada per 3.431 mitjans digitals, el major informe actualitzat, minuciós encara que no exhaustiu. De la mostra total, 3.065 estaven actius, és a dir, s’havien actualitzat almenys una vegada en els últims tres mesos. Aquest extraordinari dinamisme contrasta amb l’estretor del mercat publicitari que pugui sustentar-lo i posa en evidència l’incert futur a què s’enfronten aquests mitjans.

La investigació mostra que tres quartes parts dels mitjans digitals tenien abast local o hiperlocal. D’altra banda, una tercera part del total dels cibermitjans del país (35%) eren nadius digitals. La immensa majoria d’aquests mitjans estan sotmesos a una existència precària, amb redaccions molt petites, “compostes de professionals amb poca experiència en l’ús de la tecnologia digital o en les estratègies comercials”, com afirma l’esmentat informe.

Tot això es tradueix en una alta vulnerabilitat financera. La publicitat és aclaparadorament predominant: el 81,5% utilitza la publicitat com a part essencial del seu model de pagament. El patrocini públic, present a 574 mitjans digitals (18,7%), era la segona via, i la subscripció, la tercera, present en un magre 11% del total. Davant d’aquesta situació, molts cibermitjans estan desenvolupant fórmules addicionals de finançament, com ara la venda de marxandatge, intermediació comercial, organització d’esdeveniments de pagament i similars.

Segons l’esmentat informe, la immensa majoria dels cibermitjans a Espanya, el 93,7% es correspon amb iniciatives de titularitat privada. Les iniciatives públiques es corresponen majoritàriament a cibermitjans de corporacions municipals, però representen una mostra molt petita del total, només 125 casos. Predominen els cibermitjans dedicats a la cultura, gairebé un terç dels mitjans especialitzats. Altres àrees destacades són els esports, les publicacions tècniques i professionals (98 mitjans) i les de lleure i entreteniment (94 mitjans).

Pel que fa a les llengües, el castellà és la llengua principal (75,8%), però destaca el català, amb ni més ni menys que 534 mitjans, seguit de lluny pel basc (109 mitjans) i el gallec (88 mitjans). En el cas del català, la seva presència arriba a 9 de cada 10 mitjans digitals a Catalunya.

Font: Eco Inteligencia – gràfic: Salaverria.es / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...