06/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

3.431 cibermitjans a Espanya. 534 en llengua catalana

La Xarxa és ja el segon mitjà d’informació a Espanya, amb un 75,7% d’abast segons dades de l’Estudi General de Mitjans. Per això és particularment interessant el treball publicat a la Revista Llatina de Comunicació Social. A març de l’any passat, s’analitza una mostra formada per 3.431 mitjans digitals, el major informe actualitzat, minuciós encara que no exhaustiu. De la mostra total, 3.065 estaven actius, és a dir, s’havien actualitzat almenys una vegada en els últims tres mesos. Aquest extraordinari dinamisme contrasta amb l’estretor del mercat publicitari que pugui sustentar-lo i posa en evidència l’incert futur a què s’enfronten aquests mitjans.

La investigació mostra que tres quartes parts dels mitjans digitals tenien abast local o hiperlocal. D’altra banda, una tercera part del total dels cibermitjans del país (35%) eren nadius digitals. La immensa majoria d’aquests mitjans estan sotmesos a una existència precària, amb redaccions molt petites, “compostes de professionals amb poca experiència en l’ús de la tecnologia digital o en les estratègies comercials”, com afirma l’esmentat informe.

Tot això es tradueix en una alta vulnerabilitat financera. La publicitat és aclaparadorament predominant: el 81,5% utilitza la publicitat com a part essencial del seu model de pagament. El patrocini públic, present a 574 mitjans digitals (18,7%), era la segona via, i la subscripció, la tercera, present en un magre 11% del total. Davant d’aquesta situació, molts cibermitjans estan desenvolupant fórmules addicionals de finançament, com ara la venda de marxandatge, intermediació comercial, organització d’esdeveniments de pagament i similars.

Segons l’esmentat informe, la immensa majoria dels cibermitjans a Espanya, el 93,7% es correspon amb iniciatives de titularitat privada. Les iniciatives públiques es corresponen majoritàriament a cibermitjans de corporacions municipals, però representen una mostra molt petita del total, només 125 casos. Predominen els cibermitjans dedicats a la cultura, gairebé un terç dels mitjans especialitzats. Altres àrees destacades són els esports, les publicacions tècniques i professionals (98 mitjans) i les de lleure i entreteniment (94 mitjans).

Pel que fa a les llengües, el castellà és la llengua principal (75,8%), però destaca el català, amb ni més ni menys que 534 mitjans, seguit de lluny pel basc (109 mitjans) i el gallec (88 mitjans). En el cas del català, la seva presència arriba a 9 de cada 10 mitjans digitals a Catalunya.

Font: Eco Inteligencia – gràfic: Salaverria.es / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...