L’última onada de l’EGM ens segueix llançant dades interessants del consum de mitjans a l’Estat espanyol, tancant un panorama de 2016 en què la televisió continua com a mitjà líder seguit d’Exterior i Internet, que tanquen a l’alça, mentre que Ràdio es manté, els mitjans escrits segueixen perdent lectors i Cinema millora els seus resultats. Els mitjans impresos presenten en aquesta última onada, doncs, un panorama complicat. Revistes és el mitjà escrit més llegit amb una penetració del 35%, caient un 8,6% respecte 2015. Les capçaleres mensuals cauen un 11% i segueixen liderades per Muy Interesante, que manté el pols amb National Geographic. Els títols setmanals per la seva banda cauen un 12%, amb Pronto com a líder indiscutible sobre les seves competidores. Quant als periòdics, tant els estatals com els regionals, la penetració baixa dos punts fins al 26,5%, les caigudes són generalitzades en les principals capçaleres. Finalment, els suplements tanquen amb 1,5 punts menys, caient seva penetració per sota del 10%.
Ara bé, novament la Televisió es manté com el mitjà rei a Espanya, amb una penetració del 87,8% de la població. Una onada més observem la importància de la relació d’aquest mitjà amb Internet, on les Smart TVs tornen a ser els dispositius de connexió que més pugen respecte l’any anterior, ni més ni menys que un 337%.
La majoria dels diaris dels Països Catalans perden lectors
Segons detalla el digital Comunicació 21, la majoria de diaris editats a Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià han perdut lectors respecte l’any passat, segons les dades de la tercera onada de 2016 de l’Estudi General de Mitjans. Les úniques capçaleres que guanyen lectors i trenquen aquesta dinàmica són Información, Las Provincias, Diari de Tarragona i El Periódico Mediterráneo. És a dir: tres dels quatre grans diaris del País Valencià incrementen la seva difusió en comparació a 2015, mentre que pràcticament tots els catalans (cinc de sis, excepte el Diari de Tarragona) i els dos balears perden lectors en paper.
En concret, La Vanguardia es manté com el diari amb més difusió segons l’EGM, amb 586.000 lectors, 71.000 menys que en la tercera onada de 2015, seguit d’El Periódico de Catalunya, amb 462.000, que en perd 51.000 respecte l’any passat. A força distància es troben Levante-EMV, amb 260.000 lectors (-15.000); Información, amb 206.000 (+2.000); Última Hora, amb 158.000 (-28.000); Las Provincias, que avança dues posicions respecte fa un any amb 118.000 (+3.000), i El Punt Avui, que en perd una amb 117.000 (-14.000). A continuació, Diari de Tarragona puja dos llocs amb 101.000 lectors (+10.000); seguit de Diario de Mallorca amb 96.000 (-1.000), i l’Ara, que retrocedeix tres posicions amb 95.000 (-25.000). Per darrere queden El Periódico Mediterráneo, amb 89.000 lectors (+4.000), que supera Segre, amb 85.000 (-1.000).
Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC