Segons un estudi de la UE, el 70% rastregen el comportament de l’usuari per oferir publicitat personalitzada. DAS Espanya recomana a l’usuari digital que vulgui protegir la seva privacitat i elimini l’historial de navegació. Les cookies són “galetes virtuals” que es descarreguen al terminal de l’usuari amb la finalitat d’emmagatzemar i recuperar dades registrades en aquest equip. Poden ser cookies destinades a autenticar usuaris per protegir les seves dades evitant usos fraudulents, i qualsevol lloc de comerç en línia està obligat a instal·lar-les.
I altres van més enllà, són observadors del comportament de navegació de l’usuari i ofereixen a les empreses dades de segmentació de clients per personalitzar la publicitat i adaptar-la a les seves necessitats concretes, incrementat la seva efectivitat, el que es coneix com “publicitat comportamental”. Per exemple, les cookies de “conversió” són les que permeten conèixer el nombre de clics que un usuari fa en un anunci fins que pren la decisió de compra del producte publicitat.
L’ús de les cookies pot tenir repercussió en la privacitat dels usuaris, i per aquesta raó, el grup d’experts de la UE en matèria de protecció de dades, “el Grup de l’article 29”, va elaborar un informe sobre el seu ús en les webs més visitades de comerç en línia, mitjans de comunicació i del sector públic. L’estudi reflecteix que s’instal·len una mitjana de més de 34 galetes per cada web, i majoritàriament del tipus persistents, és a dir, que romanen al nostre ordinador després de finalitzar la sessió entre un i dos anys de mitjana.
Tinguem cura de que la pàgina web ofereixi a l’usuari la informació de com retirar el seu consentiment i eliminar les cookies instal·lades en el seu dispositiu. Fora bo configurar la manera de navegació privada i esborrar l’historial després de fer cerques d’informació,