02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

A Suïssa situen la fi dels diaris impresos en 2021

Quatre anys. Aquest és el temps d’agonia que li quedaria a la distribució de premsa en paper a gran escala. Des de Suïssa ens alerten que la crisi de la publicitat i una caiguda imparable de la venda als quioscos estan provocant tancaments massius d’impremtes. La situació de la premsa és de sobres coneguda per tots. Els ingressos digitals no compensen la caiguda dels impresos, alguns mitjans tradicionals han hagut de ser rescatats per multimilionaris i ja hi ha títols importants que han decidit abandonar el paper.

A Suïssa acaba de publicar-se un estudi que confirma que les tirades dels diaris s’han reduït en 1,15 milions en 20 anys i situa la suma de tots els títols del país en 3.110.000 d’exemplars. Pel que fa a la publicitat, la caiguda ha estat del 60%, el que suposa que els mitjans de pagament han deixat d’ingressar 993 milions de francs. L’aparició de la premsa gratuïta i dels mitjans digitals ha contribuït a aquesta situació crítica. No obstant això, i com passa en la majoria de mercats, els mitjans tradicionals suïssos tampoc han estat capaços d’atreure els diners de la publicitat en línia.

Res de nou sota el sol. El que sí és nou és que un expert coneixedor del sector de la impressió ha vaticinat que la qüestió de la supervivència de les últimes impremtes sorgirà a partir de 2021. Suïssa ja compta amb poques rotatives, la majoria pertanyents als grups de mitjans Tamedia i Ringier (copropietària de Le Temps). Entre 2021 i 2025 serà l’hora de renovar les instal·lacions actuals, però si les inversions no s’amortitzen fins passats trenta anys i la dinàmica de la premsa actual no convida a ser optimistes amb la supervivència de les edicions impreses, els propietaris no invertiran els seus diners en un negoci caduc.

El redactor en cap de Le Temps, Stéphane Benoit-Godet, ha assegurat que la fi de la impressió arribarà abans del que s’esperava a causa de la fragilitat de la baula més feble de la cadena. “La impressió, distribució i repartiment de diaris segueixen sent oficis del segle XIX. No obstant això, aquestes tasques es realitzen per a empreses del segle XXI. I elles mateixes ja no tenen l’èxit que van conèixer al segle XX. Producció i difusió, que no tenen amb prou feines pes en la cadena de valor editorial, acabaran per esquerdar-se. La fi dels diaris impresos d’aquí a quatre anys no és un escenari irreal”, sentencia.

Per Eco Inteligencia / El Butlletí de l’AMIC

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...