28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

A Txèquia, els periodistes i les escoles treballen junts per ensenyar alfabetització mediàtica

Els periodistes txecs consideren que l’educació mediàtica és cada vegada més important en una era de notícies falses. En una recent enquesta d’onze periodistes, que representen deu redaccions, tots van coincidir en que els mitjans de comunicació haurien de participar en l’educació del públic, per exemple, en com garantir que les fonts de notícies siguin fiables. L’educació en mitjans ja forma part del currículum escolar de la República Txeca i molts periodistes treballen amb les escoles per desenvolupar la comprensió dels estudiants sobre el procés de notícies, incloent-hi la demostració de com es crea el contingut i com pot ser vulnerable a la manipulació.

“Hem estat manejant projectes que se centren en identificar notícies falses”, va dir Martin Jašminský, editor general d’impressió diària del Hospodářské Noviny. “També organitzem conferències d’experts i debats públics. Proporcionem visites guiades a la nostra redacció per a escoles i públic en general, per tal de comprendre millor la professió periodística”.

Altres periodistes van informar de la seva implicació en l’educació dels mitjans a través de debats i conferències a les escoles, visites d’estudiants a redaccions o projectes creats per organitzacions no governamentals (ONG).

Els periodistes van esmentar diversos motius per implicar-se en l’educació mediàtica:

  1. Alguns creuen que l’alfabetització mediàtica forma part d’una educació àmplia i bàsica i un requisit necessari per entendre la societat contemporània.
  2. Uns altres van dir que el periodisme es beneficiarà de defensar activament l’alfabetització mediàtica, especialment amb l’objectiu de millorar la confiança en els mitjans de comunicació. “Faig el millor per produir aquests resultats que podrien ser una font d’informació molt bona i equilibrada”, va dir Veronika Sedláčková, de la ràdio txeca.
  3. Una altra motivació perquè els periodistes s’involucrin en programes educatius és la seva creença en què l’alfabetització mediàtica és una condició prèvia per protegir la democràcia a la República Txeca.
  4. Alguns periodistes també van esmentar motius pragmàtics. L’educació en mitjans pot ajudar a enfortir la marca d’un mitjà o augmentar el nombre de lectors i subscriptors.

Educació mediàtica a les escoles

A la República Txeca, l’educació mediàtica forma part del currículum a les escoles primàries i secundàries. Tot i que els mitjans de comunicació txecs no estan obligats a donar suport als esforços per millorar l’alfabetització mediàtica, hi participen activament diverses organitzacions de notícies. El diari cultural mensual Literornní Noviny ofereix un curs especial per a professors titulats “Média a my” (“Mitjans de comunicació i nosaltres”). El curs de dos dies ha estat acreditat pel Ministeri d’Educació, Joventut i Esports i ofereix una visió bàsica sobre els mitjans de comunicació. L’agència nacional de notícies ČTK també ofereix una acadèmia de notícies (“Akademie ČTK”) que està oberta al públic. El proveïdor de motors de cerca Seznam.cz se centra en la seguretat en línia com a part del seu projecte “Seznamsebezpecne.cz” produint videos educatius i participant en debats amb els estudiants.

Ràdio i televisió

A diferència dels mitjans impresos i en línia, els radiodifusors de televisió i ràdio estan obligats legalment a dir-li al regulador nacional (Consell de Radiodifusió per Ràdio i Televisió) com recolzen l’educació en mitjans. Segons l’informe més recent, només una minoria d’emissores va especificar que l’alfabetització mediàtica forma part dels seus programes. No obstant això, l’emissora de serveis públics, la televisió txeca, ha produït recentment tres programes de televisió educativa per a nens i joves. “Donar suport a l’alfabetització mediàtica és una prioritat important per a la televisió txeca”, va dir Alžběta Plívová de la televisió txeca.

L’emissora pública també organitza cursos per a professors, tallers periòdics per a equips de televisió escolar i capacitació per a treballadors de les ONG amb un enfocament en els mitjans de comunicació i comunicació dels mitjans. Mentre que la ràdio txeca, la segona emissora del servei públic, també cobreix els aspectes mediàtics de diverses maneres, actualment no hi ha cap programa especialitzat centrat en els mitjans de comunicació. “La ràdio txeca ha de tenir un programa regular sobre els mitjans de comunicació i el seu funcionament”, va dir Martin Groman, editor general de la ràdio txeca 2. “Hauria de ser un projecte a llarg termini. Malauradament, actualment no està en l’ordre del dia”.

Definició de l’alfabetització mediàtica i l’educació mediàtica

Als efectes de l’enquesta, s’entén com a mitjà l’educació per adquirir un nivell bàsic d’alfabetització mediàtica. És un conjunt de coneixements i habilitats.

Coneixement: inclou la història dels mitjans de comunicació, la seva funció actual, el seu paper en la societat, els principis de producció de mitjans, etc.

Habilitats: implica comprendre com es crea el contingut, comprendre millor les seves limitacions i les seves possibilitats, així com pot ser de vulnerable a la manipulació.

Els periodistes que van participar en aquesta enquesta van demostrar que van entendre l’alfabetització mediàtica com l’habilitat del pensament crític, l’anàlisi i la capacitat de discriminar entre fonts fiables i poc fiables.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / Mediàtic – Font: Lucie Šťastná, doctora en Periodisme, Universitat de Praga /  European Journalism Observatory

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...