04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Baixes de subscriptors a La Vanguardia i El Periódico per la seva oposició a la independència

La crisi independentista ha provocat un augment d’audiència en els mitjans de comunicació, tant en premsa escrita com en televisió, ràdio i diaris digitals. No obstant això, les dues principals capçaleres a Catalunya, La Vanguardia i El Periódico, han estat penalitzades per la seva línia editorial a favor de la unitat d’Espanya.  Segons ha pogut saber El Confidencial Digital, la capçalera del grup Godó i el diari de Zeta han patit una fuita de subscriptors durant els últims mesos en què s’ha viscut amb més intensitat l’intent de secessió de Catalunya.

Usuaris abonats a aquestes webs han comunicat que no continuaran amb el servei. Aquests lectors han confessat el seu posicionament en contra de “la línia constitucionalista i a favor de la unitat d’Espanya” d’aquests diaris. Aquest succés contrasta notablement amb la situació que han experimentat les empreses informatives que s’han mostrat afins al desafiament sobiranista. Entre aquestes capçaleres destaquen els rotatius El Punt Avui i Ara.

Segons dades de l’ Oficina de Justificació de la Difusió (OJD) publicats a El Español, La Vanguardia va vendre al setembre una mitjana diària de 24.497 exemplars, un 8% menys respecte al mateix mes de l’any anterior. El Periódico va tenir comportament semblant al del seu competidor, en aquest mateix període va vendre un 14% menys i la seva difusió va caure un 10%.

Fonts pròximes a El Punt Avui confirmen a ECD que a l’octubre la xifra de nous abonats supera les baixes realitzades en aquest últim mes. No obstant això, no han transcendit detalls sobre aquest increment de subscriptors. El diari Ara ha publicat recentment un article on presumeix de l’increment d’abonats, gràcies al procés independentista. Durant el mes de setembre van registrar un total de 1.300 noves altes.

Aquestes dades mostren l’interès dels ciutadans catalans pels mitjans afins a l’independentisme. Cal destacar que la televisió pública TV3 també s’ha beneficiat de la crisi catalana i ha registrat la seva millor dada d’audiència en deu anys, un 17,5% de quota de pantalla.

Aquesta tendència també s’ha traslladat a les capçaleres digitals catalanes. El portal a Internet del diari de Javier Godó va rebre 16,8 milions d’usuaris al setembre, un 7% menys que l’any passat. El diari que dirigeix Enric Hernández ha experimentat una baixada d’un 9% d’audiència i va registrar un total de 7,6 milions. D’altra banda, els digitals de tall independentista han augmentat el seu tràfic a Internet, un exemple és Ara.cat que ha anotat un 14% més d’audiència.  

Per El Confidencial Digital / El Butlletí de l’AMIC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...