La premsa de proximitat (local i comarcal) aguanta amb fermesa: 2.860.000 lectors
Per Mediàtic/Âmbit d’Estratègia

La premsa de proximitat fa temps que aixeca el dit per recordar el seu pes en la societat i per dir-li al Govern que necessita un cop de mà. És una evidència que cal prendre mesures per evitar una crisi de la democràcia local a conseqüència del declivi del nombre de lectors de l’anomenada “premsa de casa”. Hom sap que entre els valors de la premsa local i comarcal, dita també de proximitat, destaca que aquestes mitjans piloten el timó polític, pel cap baix al 50% dels diaris barcelonins, sobrevalorats i excessivament compensats. Una hipotètica disminució del nombre de lectors de premsa de proximitat podria estar relacionada amb la disminució de la participació en les eleccions locals i fins i tot autonòmiques, amb greus implicacions per a la participació de la ciutadania i ves a saber si també en els resultats finals.
Tot i això, la premsa de proximitat aguanta millor que la nacional o estatal
Serà bo recordar el missatge positiu i encoratjador que va fer Ramon Grau, president de l’AMIC, en l’assemblea de l’entitat el 16 d’octubre de l’any passat: “No tinc certeses, però estic segur que treballant fort, apostant per la innovació i la creativitat, ens en sortirem. Hem de buscar maneres de monetitzar les nostres comunitats de lectors per no dependre tant de la publicitat que es va aprimant. No ens quedem amb la resignació, en situacions de dificultat com les que vivim, amb esperança es crea el futur”.
I per a mostra un botó. Fem servir dades del 2020. La premsa de proximitat a Catalunya, sumats els associats a l’AMIC i a l’ACPC (les dues associacions del sector) té un total de 2.860.000 lectors, 2.100.000 de l’AMIC i 760.000 de l’ACPC.
L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) disposa de 182 mitjans impresos associats, 92 dels quals estan controlats per l’OJD. L’AMIC té també 292 periòdics digitals associats, amb 12.938.559 d’usuaris únics i 86.433.756 de pàgines vistes, pràcticament en la seva totalitat sota el control d’OD Interactiva.
En un comunicat, l’ACPC ens diu que els seus associats sumen una audiència de 763.820 lectors diaris quan a premsa impresa, però no cita dades d’usuaris ni pàgines vistes, però fa constar que l’audiència digital dels seus mitjans associats ha tingut un creixement del 10,5% respecte a l’any 2019.
Malgrat la crisi i la situació general de la premsa, afortunadament la premsa de proximitat, local i comarcal, aguanta amb fermesa tot contenint la davallada general.
Les dues entitats catalanes deuen tenir present les paraules d’Ignasi Genovès, director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, en darrera Nit de les Revistes i la Premsa Local: “Des del Govern de la Generalitat som conscients dels nombrosos desafiaments que esteu encarant les publicacions en llengua catalana, estarem al vostre costat per superar-los tots junts, perquè els ciutadans us necessitem ara més que mai als carrers, als quioscos i a casa”. (Infografia: Montpeità)