02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Cap on porta la nova tecnologia al món del periodisme del 2018

La CEO del Future Today Institute, Amy Webb (@amywebb), presenta des de fa deu anys les seves tendències tecnològiques per al món periodístic en el congrés anual de l’Online News Association (ONA). Com a resum del seu contingut sens diu que el 2018, les editores de premsa han de fer un seguiment de les tendències tecnològiques emergents en diversos sectors, incloent la intel·ligència artificial, les xarxes socials, la mineria de dades i l’anàlisi, el maquinari i la distribució.

El 2018 Tech Trends for Journalism Report del Future Today Institute és la primera anàlisi sectorial específica de les tendències tecnològiques emergents.

Key Takeaways

2018 marca el començament del final dels telèfons intel·ligents a les economies més grans del món. El que ve a continuació és interfícies conversacionals amb interfícies d’usuari zero. Això canviarà radicalment el panorama mediàtic, i ara és el millor moment per començar a pensar en escenaris futurs.

El 2018, una massa crítica de tecnologies emergents convergirà en la recerca d’usos avançats més enllà de les proves inicials i la recerca aplicada. És un senyal al qual val la pena prestar atenció. Les redaccions haurien de dedicar especial atenció a les tendències emergents en les interfícies de veu, la descentralització del contingut, la realitat mixta, els nous tipus de cerca i el maquinari (com ara CubeSats i càmeres intel·ligents).

Els periodistes han d’entendre, segons aquest informe que comentem, què és la intel·ligència artificial, què no és i què significa per al futur de les notícies. La recerca en IA ha avançat prou com que ara és un component bàsic del nostre treball a FTI. Es veu l’ecosistema AI representat en moltes de les tendències d’aquest informe, i és de vital importància que tots els responsables de les organitzacions de notícies familiaritzin amb els paisatges actuals i emergents d’AI.

La descentralització va sorgir com un tema clau per al 2018. Entre les companyies i organitzacions que  FTI cobreix, “vam descobrir un nou èmfasi en xarxes restringides entre iguals per detectar l’assetjament, compartir recursos i connectar amb fonts”. També hi ha un impuls d’alguns governs democràtics de tot el món per dividir l’accés a Internet i restringir certs continguts, creant de manera efectiva desenes de “splinternets”.

La consolidació també és un tema clau per al 2018. Les marques de mitjans, l’espectre de difusió i les iniciatives d’intel·ligència artificial continuaran sent fusionades i adquirides per poques empreses. La legislació i la política podrien concentrar encara més el poder entre un petit quadre d’organitzacions de la informació i la tecnologia durant l’any que ve, a Amèrica, Europa i Àsia.

Per comprendre el futur de les notícies, l’any vinent caldrà tenir en compte el futur de moltes indústries i àrees de recerca. Quan els periodistes pensin en el futur, haurien d’ampliar l’abast habitual per considerar l’evolució de molts altres camps que també participen en l’economia del coneixement. La tecnologia genera tecnologia. “Estem assistint a una explosió a la càmera lenta”, apunta l’informe.

Aquells que pertanyen a l’ecosistema de notícies han de tenir en compte les tendències d’aquest informe en el seu pensament estratègic per a l’any que ve, i ajustar-ne els models de planificació, operacions i negoci en conseqüència.

Fundat el 2006, l’Institut del Future Today ajuda els líders i les seves organitzacions a preparar-se per futurs complexos. FTI se centra exclusivament en com la tecnologia i la ciència emergents interrompen els negocis, transformen la força laboral i encenen el canvi social i geopolític. La metodologia de previsió de FTI s’ha presentat al MIT Sloan Management Review i al Harvard Business Review, i s’imparteix en universitats de tot el món.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...