06/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Com el periodisme local pot augmentar la narrativa de “notícies falses”

 

“Per primera vegada, els mitjans de comunicació són la institució de confiança més baixa a nivell mundial”, va dir Edelman, l’empresa mundial de relacions públiques i màrqueting, que va concloure en el seu estudi anual de confiança en institucions com els mitjans de comunicació, negocis i govern. Aquestes troballes internacionals estan en línia amb dades recents que van sortir dels Estats Units. Una enquesta de Gallup 2016 va informar que només el 32 per cent dels nord-americans van confiar en els mitjans de comunicació, mentre que un sondeig d’Ipsos de l’estiu de 2018 va trobar que gairebé un terç dels nord-americans van coincidir que els mitjans de comunicació és l’enemic de la gent.

Com es va arribar a això? En primer lloc, és important reconèixer que els mitjans nacionals, com la política, s’han convertit en molt partidistes. En segon lloc, cal reconèixer que els models empresarials de mitjans actuals fomenten aquesta polarització.

Llavors, què es pot fer per solucionar aquest estat de coses? Avançant, crec que el periodisme local, un focus clau de la meva recerca i d’antecedents periodístics, pot tenir un paper important a l’hora de convertir la marea i afrontar aquest malestar mediàtic pel factor confiança.

La meva investigació demostra que el públic no només vol que els mitjans de comunicació locals siguin guardians. Volen que també siguin un “bon veí”. Els periodistes locals solen ser els únics periodistes que la majoria de la gent coneix. Així, doncs, tenen un paper important en la percepció de la professió més àmplia. Això significa que és essencial que els periodistes abandonin l’oficina i entrin a la comunitat.

L’enquesta de Poynter sobre la confiança dels mitjans de comunicació de 2018 va identificar que la confiança en els mitjans de comunicació locals és considerablement superior a la dels mitjans de comunicació nacionals. Mitjançant la combinació d’informes de control de vigilància amb el compromís de la comunitat, les redaccions poden construir-se sobre aquesta base.

Notícies locals a terra inestable

Però, què passa quan desapareixen els mitjans de comunicació locals? “El nostre sentit de la comunitat i la nostra confiança en la democràcia a tots els nivells pateixen quan el periodisme es perd o es redueix”, dedueixen els investigadors de la Universitat de Carolina del Nord en un informe recent. “En una època de notícies falses i de política divisòria”, van afegir, “el destí de les comunitats de tot el país -i de la pròpia democràcia de base- està vinculat a la vitalitat del periodisme local”.

De fet, les dades suggereixen una correlació entre el consum de notícies locals i el compromís cívic. Això reforça una recerca anterior que vincula el consum de mitjans locals i la “participació institucionalitzada”. Dit d’una altra manera, si consumeixes notícies locals, és més probable que votis, et posis en contacte amb funcionaris locals i participis en altres formes d’implicació cívica i democràtica.

Encara que moltes redaccions locals travessen un període de reinvenció i revigorització, el sector necessita una quilla financera més equilibrada si vol avançar amb èxit. Les redaccions han de produir consistentment treballs d’alta qualitat per demostrar el seu valor únic a les comunitats.

Això no és necessàriament fàcil en un moment en què són menys periodistes. Les retallades han deixat molt migrades les redaccions. Investigacions recents han posat de relleu l’impacte potencial d’aquestes retallades a la premsa a nivell local.

Les dades produïdes per Duke University van trobar que “menys de la meitat de les notícies subministrades pels mitjans de comunicació locals són originals. Només el 17 per cent és “realment local” en el sentit que en realitat es tracta d’esdeveniments que s’han produït dins de la ciutat o comarca. El professor i investigador de periodisme, Jesse Holcomb, ha assenyalat que els mitjans de notícies locals encara lluiten per adaptar-se al digital. Compara Internet amb “un vestit poc adequat: funcional, però no fet per ells”.

L’anàlisi de Holcomb de 1.808 informatius locals americans va revelar que menys de la meitat ofereixen continguts de video o butlletins informatius. Al voltant d’un de cada 10 mitjans de proximitat ni tan sols tenen un lloc web. L’ informe de Deserts de les Notícies en expansió, publicat a l’octubre pel professor de periodisme Penny Muse Abernathy, va mostrar que 171 comtats dels EUA no tenen cap periòdic local. Gairebé la meitat de tots els comtats als Estats Units -1.449- tenen només un periòdic i solen ser setmanaris.

Els recursos reduïts -que poden, al seu torn, portar a una missió editorial menys ambiciosa-, poden tenir un profund impacte en la salut de les nostres comunitats i la democràcia.

Mirant endavant

Per tenir èxit, els proveïdors de notícies locals han de ser implacablement locals i oferir alguna cosa diferent si volen que els lectors paguin pel seu producte. També han de ser més visibles, abraçant oportunitats per a la realització de la vida i diversificar conscientment la gamma de persones que entrevisten.

Segons un estudi realitzat pels professors de periodisme Don Heider, Maxwell McCombs i Paula Poindexter, això vol dir que els informes d’investigació i seguiment han d’aparèixer juntament amb històries que demostren “cuidar la seva comunitat, destacar persones i grups interessants de la comunitat, comprendre la comunitat local, i oferint solucions a problemes comunitaris”. D’aquesta manera, els periodistes locals actuen com un control sobre els que estan al poder i creen una ciutadania informada, al mateix temps que fomenten un sentit de comunitat.

I els periodistes locals no només ajuden les comunitats a donar-li sentit al món que els envolta. També són un representant per a la indústria de notícies més àmplia.

És més difícil creure que tot és “notícia falsa” quan el periodista que coneix la nit de tornada a l’escola, la pràctica del futbol infantil o la cafeteria local no és només el seu veí, sinó també algú que també informa sobre llocs locals importants. Històries que saps que són certes. Això no té preu!

Per Damian Radcliffe, professor de Periodisme Universitat d’Oregon / The Conversation – El Butlletí de l’AMIC

(Il·lustració: theconversation)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...