23/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Congrés CIMP: Les quatre comunitats pirinenques sumen gairebé un miler de mitjans digitals

En el recent Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat –una idea de l’agència Mediàtic realitzada per l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC)–, vam poder escoltar ponències molt destacables, entre les quals la presentada pel professor Ramon Salaverría Aliaga, consultor de mitjans i professor de Periodisme a la Universitat de Navarra, sota el títol: La importància dels Pirineus: una radiografia dels seus mitjans de proximitat. El professor Salaverría ens va portar com a primícia una part de l’estudi sobre mitjans que aviat veurà la llum.

Primer se’ns va recordar que, el mes de gener de l’any 2005, Espanya tenia 1.274 publicacions actives a internet, segons havien recollit en un estudi investigadors de les universitats de Navarra, Santiago de Compostela i Málaga, coordinats pel mateix Ramon Salaverría.

El nou estudi del qual el consultor ens va fer un tast es pregunta quina és la situació el 2019. En pantalla es van projectar les dades actualitzades el 21 d’octubre passat: enguany s’han llistat 3.837 mitjans digitals (3.015 actius i altres 822 no actius), la majoria dels quals tenen la seva redacció a Madrid i Barcelona. Va destacar l’àrea pirinenca. Gairebé un miler de mitjans digitals (859) en les quatre comunitats pirinenques, amb un repartiment molt desigual entre comunitats i territoris: 591 mitjans a Catalunya, 140 al País Basc, 69 a l’Aragó i 59 a Navarra.

El ponent va desgranar el detall per províncies. Així, Barcelona aporta 429 mitjans digitals; Tarragona, 75; Guipúscoa, 64; Biscaia, 61; Navarra, 59; Girona, 54; Saragossa, 43; Lleida i Osca, 17; Terol, 9. Salaverría va resumir les dades constatant que les comunitats pirinenques tenen un volum de mitjans molt semblant al seu volum de població, aproximadament un 25% de la resta de l’Estat.

Centrant-nos en tants per cent de mitjans digitals versus tant per cent de població d’Espanya, l’estudi mostra que Catalunya (+ 2,3%) i Navarra (+ 0,8%) estan per sobre de la mitjana; País Basc (-0,1%) i sobretot Aragó (-0,5%), per sota.

Segons el treball que se’ns presentava, la tipologia dels mitjans digitals ens diu que hi ha una forta expansió dels mitjans nadius digitals: ja són més de la meitat a tot Espanya (51,5%), dels quals 384 a Catalunya, 339 a Madrid, i 92 al País Basc. Els no nadius els encapçala Madrid, amb 320 mitjans, seguit de Catalunya, amb 175. El tercer en l’àrea interpirinenca és Euskadi, amb 45.

L’estudi tanmateix demostra que la fortalesa dels mitjans nadius digitals és encara més gran en les quatre comunitats pirinenques: són el 62,9% (Catalunya, 384; País Basc, 92; Navarra, 34; Aragó, 30). Es demostra clarament que l’hegemonia dels mitjans nadius digitals creix amb el pas dels anys, essent la màxima eclosió entre els anys 2010 i 2015, tot i que la crisi econòmica (2008-2014) ja havia multiplicat el seu nombre.

Excepte a Madrid, els mitjans d’informació general són hegemònics, però la clau de l’hegemonia de la informació general està en els mitjans digitals d’informació local (i hiperlocal). Els mitjans digitals de proximitat suposen al 83,9% en les quatre comunitats pirinenques.

Pel que fa a llengües, el professor Salaverría ens va explicar que a Espanya tres de cada quatre mitjans publiquen en espanyol, però en les quatre comunitats pirinenques passa al revés: el 60,2% dels mitjans digitals es publiquen en altres llengües. Malgrat tot, l’estudi que es va presentar al CIMP reconeix que els cibermitjans nadius i de proximitat són majoria, però el mercat segueix liderat pels tradicionals.

La radiografia dels mitjans de proximitat dels Pirineus va oferir les següents conclusions:

  • El mercat interpirinenc és gran: gairebé un miler de mitjans digitals.
  • Un mitjà digital per cada 15.000 ciutadans, aproximadament.
  • La expansió més gran: local i informació general.
  • Als Pirineus, els mitjans nadius digitals són majoria, ja són gairebé dos de cada tres (62,1%).
  • Distribució territorial heterogènia, subjecta sobretot a tres factors: població, economia i llengües.
  • Perviuen les vies de finançament tradicionals: publicitat i patrocini, models imperants.
  • Propietat o subsidis públics, especialment estesos al País Basc i Catalunya.

Es van escoltar forts aplaudiments. En una mica menys de 40 minuts, Ramon Salaverría va desgranar quants mitjans periodístics digitals hi ha a les comunitats pirinenques i com es distribueixen. Quin és el seu perfil informatiu, lingüístic i empresarial. Quins són els seus principals reptes i oportunitats… A partir d’un mapa que situa més de 3.000 mitjans digitals d’Espanya (elaborat recentment per l’equip d’investigació del professor Salaverría), en aquesta sessió el ponent va analitzar magistralment les particularitats dels mitjans digitals situats al País Basc, Navarra, Aragó i Catalunya. Esperem amatents la publicació del treball sencer.

Per Estanis Alcover i Martí / Comunicació 21

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...