04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Creix a Barcelona la lectura de la premsa local, gràcies als gratuits

L’Enquesta de Serveis Municipals 2013 de l’Ajuntament de Barcelona indica que el diari del grup Godó es manté com el diari més llegit a la ciutat de Barcelona. En concret, un 34,5% dels entrevistats que llegeixen premsa (les respostes inclouen també les edicions digitals dels diaris impresos) es decanta per La Vanguardia en primera resposta (vuit dècimes més que el 2012), mentre que un 51,5% ho fa en segona resposta (+1,9). A continuació es troba El Períodico, amb un 20,3% (tres dècimes més que el 2012) i 34,9% (un punt més), respectivament.

A més distància es situen El País, amb l’11,4% en primera resposta (+2,2) i el 20,4% en segona (+1,5); l’Ara, amb 4,7% (+1,3) i el 7,9% (+1,8), respectivament; El Punt Avui, amb el 2% (-0,2) i el 4,6% (+0,2); El Mundo, amb l’1,2% (-0,1) i el 3,6% (es manté); Público, malgrat que l’edició impresa va tancar el febrer del 2012, registra el 0,9% (-0,1) i l’1,5% (-0,2); l’ABC, amb el 0,3% (+0,1) i el 0,8% (+0,2), i La Razón amb el 0,2% (-0,2) i el 0,6% (-0,3).

Creix la premsa local i internacional i cau la gratuïta generalista

De l’enquesta municipal barcelonina també destaca el lleuger increment de lectura a Barcelona ciutat de premsa local i de diaris internacionals. En concret, la premsa de proximitat, en segona resposta, registra un 1,4% de lectors, mentre que l’any passat era l’1,1%; el 2011, el 0,9%, i el 2010, el 0,7%. Aquest increment coincideix amb el desplegament de les 10 edicions de Línia Barcelona, una per cadascun dels districtes. Aquest detall, que passarà sempre desapercebut pels diaris generalistes i el mass media, és clau per a la lectura de premsa a Barcelona. Linia Barcelona està fent una gran feina, gens reconeguda pel sector però agraïda cada vegada més pels barcelonins. La premsa local barcelonina i gratuïta és la única que creix, n’han de prendre nota les centrals de mitjans, les agències de publicitat i les Administracions.

Per la seva part, els diaris internacionals obtenen un 3,7% de lectors a Barcelona, quan l’any passat era el 2,7%; el 2011, el 2,5%, i el 2010, l’1,3%.

A banda, la desaparició de diaris gratuïts generalistes també es veu reflectida en els resultats de l’enquesta. En primera resposta, els gratuïts registren un 14%, quan l’any passat era el 20,1%; el 2010, el 23,6%, i el 2008 el 34,1%. En segona resposta, els resultats són del 21,1% aquest any; el 28,7%, el 2012; el 35,1% el 2010, i el 47,9% el 2008.

L’Enquesta de Serveis Municipals 2013 de l’Ajuntament barceloní es va realitzar entre el 10 d’abril i el 20 de juny amb una mostra de 6.000 entrevistes domiciliàries.

Per Comunicació 21 i Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...