06/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Creix la crisi del paper a la premsa generalista: es desplomen en vendes

Un altre nou informe de l’OJD i un altre mes dur per a la premsa de paper generalista d’àmbit estatal, que segueix en caiguda lliure i acumulant baixades de dues xifres. Tant les vendes com la difusió segueixen caient en els rotatius de paper, amb especial incidència per a El País, que torna a estar per sota de la barrera psicològica dels 100.000 exemplars, i per al diari La Razón, que es desploma fins als 44.491 exemplars.

Les dades de l’OJD afecten especialment el diari de Prisa, que al mes de maig va vendre 96.177 exemplars, el que suposa una caiguda del 18,3% respecte al mateix mes de l’any anterior, amb una pèrdua acumulada de 21.540 còpies.

En termes de difusió -exemplars venuts més els gratis que se subministren en punts estratègics- les dades tampoc són favorables. Al maig es va arribar als 175.051 exemplars, una de les pitjors dades de la seva història i que suposa haver perdut 22.405 còpies, un 11,3% menys que al maig de 2016.

El Mundo segueix ocupant la segona posició, tot i que amb unes dades pessimistes de 61.506 exemplars venuts, el que suposa una pèrdua de 10.501 còpies i una caiguda del 14,5% respecte a l’any anterior. I en difusió, el diari d’Unidad Editorial no és capaç de passar dels 100.000 exemplars, tot i que es queda a les portes, amb 96.024, però la dada suposa 12.961 còpies menys i una caiguda de l’11,8%.

A més, ABC ha aconseguit superar a El Mundo a Madrid, on ha venut 2.887 exemplars més i té una difusió de 2.074 còpies més. En total, el diari de Vocento té 56.193 exemplars venuts el maig (7.269 menys i una caiguda del 11,4%). Mentre que en difusió arriba a les 79.601 còpies, amb 10.384 exemplars menys que suposen una caiguda del 11,5%.

El que pateix una més gran caiguda és La Razón, del Grupo Lara, que només va arribar al maig a vendre 44.491 exemplars, fet que suposa una pèrdua de 11.765 diaris venuts i una caiguda interanual del 20,9%. Pel que fa a la difusió, parlem de 72.500 exemplars, 16.667 còpies menys que suposen una caiguda interanual del 18,6%.

Passant per Barcelona, l’OJD li dóna a La Vanguardia unes vendes de 25.965 exemplars (-15,8% interanual) al mateix temps que la seva difusió va continuar caient a tomba oberta fins als 110.597 exemplars (-13,6%). Finalment, El Periódico va ser el que menys exemplars va retirar de la difusió al maig, únicament 7.260,  el que representa un descens del 8,81% per a un total de 49.605 exemplars. Les seves vendes, això sí, van retrocedir un 12,4%, fins als 38.250 exemplars.

El punt de fusió

Tot aquest corpus de dades sobrevé en un moment de relativa calma per al sector. Alguns dels editors d’aquests diaris han expressat recentment la seva certesa que és l’hora de començar el ball de concentracions. Després d’anys de rumorologia en què no acabava de concretar-se res, la temperatura del mercat es troba molt pròxima al punt de fusió.

No és d’estranyar, per tant, que s’assoleixi aquest punt en els pròxims mesos. Com a molt tard, a la tardor, com assenyalen algunes fonts consultades. Sobre les possibles fusions s’ha conjecturat molt i escrit més, però encara no es dubta en situar els principals grups a la pista de carrera, no tots es troben al carrer central.

En principi, per la urgència de la seva situació financera, Zeta és el que té més pressa per enlairar el peu del tac. Tant és així que Deloitte li ha aconsellat recentment en un informe explorar oportunitats en el mercat, ja sigui per mitjà de vendes o de fusions, amb Prisa, amb Vocento i amb el Grup Godó. I tot i que tant el conseller delegat de Vocento, Luis Enríquez, com el seu president, Santiago Bergareche, han reconegut que aspiren a protagonitzar un paper actiu dins d’aquest procés, un dels tapats seria Prensa Ibérica. El seu president, Javier Moll, qui des de fa una mica més d’un mes lidera la patronal dels diaris, porta un temps sondejant el sector a la recerca d’oportunitats d’inversió.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació – Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...