El newsletter Programa de Publicitat, a més de mostrar com creix l’audiència dels mitjans tradicionals en afegir el seu consum a través d’Internet, destaca la importància que té per al sector dels mitjans de comunicació i la publicitat el poder esbrinar l’audiència de cada suport, especialment en el cas dels mitjans que tenen la possibilitat de ser consumits en les dues vessants: la tradicional i la en línia. Observem si més no aquest gràfic il·lustratiu, sensacional.
En aquests casos, és vital conèixer el seu “Total Brand” o “Total Marca”, és a dir, el públic al qual es pot dirigir una campanya publicitària a través de la combinació d’insercions en els dos suports. “Aquest coneixement permetria als publicitaris planificar adequadament les seves campanyes i als mitjans optimitzar els seus ingressos no només en les seves vessants tradicionals, sinó també a través d’Internet”, tal com ha afirmat José Andrés Gabardo, director tècnic d’AIMC.
Són diversos els projectes que actualment s’estan desenvolupant a Espanya per poder oferir aquesta audiència “Total Marca”, entre els quals destaca el liderat per AIMC i comScore per intentar unir les xifres d’audiència tradicionals dels mitjans impresos de l’EGM i les dades de Internet de comScore per mitjà d’una fusió realitzada per ODEC/Quinao. Al marge d’aquests resultats, que es faran públics pròximament, l’EGM proporciona en l’actualitat, amb els seus propis resultats, una idea de quina és l’audiència que es vol quantificar amb aquest tipus d’anàlisi, així com poder percebre en quina mesura creix la audiència dels suports tradicionals en afegir el consum d’Internet.
Més d’un 60% d’oients escolta la ràdio cada dia en tots dos suports
L’EGM ofereix informació integrada de l’escolta tradicional de ràdio (analògica) i de l’escolta a través d’Internet. Si ens centrem en l’escolta de ràdio tradicional, l’audiència diària és de un 57,6%, a la que s’afegeix el consum a través d’Internet, que compta amb una penetració del 4,2%. Per tant, si sumem l’audiència completa del medi ràdio, es pot arribar a més del 60% de la població cada dia:
Analitzant aquestes dades durant un període de consum mensual, els oients de la ràdio tradicional arriben al 79,2% de la població major de 14 anys i, a través d’Internet, al 12%. En unir aquestes dues fonts, tradicional i internet, la penetració del mitjà ràdio arriba al 81,3%.
Diaris: 7 de cada 10 espanyols accedeix a diaris en format paper i en línia en un mes de promig
El 61,8% la població espanyola escolta la ràdio en els seus vessants analògica i digital. Els diaris compten amb més d’un 70% de lectors mensuals. Hi ha una gran duplicitat entre els lectors de revistes a través d’Internet i en paper. Segons les dades de la 2ª Onada de l’EGM, un 26,6% de la població espanyola llegeix un diari en format paper cada dia, mentre que el 24,5% llegeix algun diari digital. Si considerem que hagi llegit un o altre tipus de diaris, la penetració dels diaris analògics i/o digitals se situa en el 42,5% de promig diari.
Fonts: EGM i Periódico Publicidad