06/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Crisi de la COVID19 i els patrons de consum de notícies i percepcions de la desinformació a Espanya

Una recerca sobre la crisi de la COVID19 i els patrons de consum de notícies i percepcions de la desinformació a Espanya ha merecescut l’atenció de la Charlemagne Prize Academy. L’autora és la doctora María Victoria Mas, professora adjunta de periodisme de la Universitat Internacional de Catalunya, a Barcelona. La seva recerca se centra en el consum de mitjans i les percepcions de l’audiència. Com a membre del Premi Carlemany 2019/2020, té com a objectiu presentar nous enfocaments sobre com les emissores de servei públic (PSB) poden fomentar la confiança i el compromís del públic amb l’objectiu de preservar l’estabilitat democràtica, centrant-se especialment en els escenaris polítics.

L’últim informe crida l’atenció sobre el consum de notícies durant la pandèmia COVID19 a Espanya, analitzant com aquestes tendències poden ser la promoció de la desinformació i l’afectació d’alguns resultats democràtics clau, com els mitjans de comunicació i la confiança política després d’un mes de bloqueig al país.

Del 15 al 23 d’abril de 2020, les dades de l’enquesta van ser recollides a partir d’una mostra de 700 panelistes espanyols contractats per Netquest, una empresa d’investigació de mercats.

L’informe mostra que:

  • El consum de notícies ha augmentat durant el primer mes de la crisi COVID19 a Espanya.
  • Pel que fa a llocs o apps de notícies en línia, les persones depenen principalment de marques de diari Legacy.
  • Les xarxes socials i les aplicacions mòbils són una de les portes principals d’accés als llocs de mitjans de comunicació, però també on els usuaris troben la major part de les notícies en les quals no poden confiar.
  • Alguns hàbits associats a l’alfabetització digital dels usuaris de notícies mostren un alt índex, però al voltant d’un 50% encara dubta sobre algunes notícies falses i teories de conspiració.
  • Només els científics i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) s’han guanyat la confiança del 50% o més de la mostra.
  • La valoració del rendiment de les institucions democràtiques durant el primer mes de la crisi és negativa.

Aquests patrons de consum de notícies i percepcions de desinformació durant la crisi del COVID19 a Espanya no són exactament igual a la resta d’estats europeus. (Il·lustració: Charlemagne Prize Academy)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...