28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Desapareix el CD… i amb ell tants records!

Amb 375 cartes d’acomiadament, Sony va detenir el mes passat les màquines de la seva fàbrica de compact disc àudio a Terre Haute (Indiana, Estats Units). Acaba així la cursa de la primera i última planta productora de CDs a Amèrica del Nord. És el final d’una era.

Els que van néixer a finals dels 70, a cavall entre la generació X i els millennials, són  generació CD. Entre finals dels 80 i principis dels 90, les prestatgeries plenes de polsosos discos de vinil, propietat de pares i germans i germanes grans, van ser progressivament ocupades per aquests petits i brillants discos que, en uns pocs anys, canviarien la forma en què percebem la música.

Les discogràfiques van tocar sostre en els 90, exaltades pels beneficis de un suport la producció del qual costava menys de 80 centaus i que es venia, amb una política de preus cada vegada més alts, a 25 vegades més. Semblava el negoci perfecte, però la realitat va ser diferent. Una vegada que la música es va digitalitzar, el panorama va canviar completament.

Primer van arribar els discos òptics dels ordinadors (els “cremadors”) amb els quals gravaves còpies infinites. Després Internet, MP3, Napster, iPod, iTunes i, finalment, l’streaming. Els discogràfics van pensar que el CD els guanyaria a tots, “la qualitat d’aquests arxius és massa baixa”, deien. No obstant això, no van veure que  la gallina dels ous d’or ja s’estava tornant estèril.

A la planta de Terre Haute quedaran els últims 300 empleats per mantenir oberta només la part que produeix Blue-Ray per a Playstation i els minidiscos UHD-100 per a sistemes de projecció.

Per Nobbot / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...