06/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Després dels cercadors, els mitjans s’enfronten al “Dret a l’oblit digital”

La decisió de l’Alt Tribunal sobre el “dret a l’oblit digital” avala que els cercadors no ofereixin informacions de particulars sense rellevància pública, sempre que el temps hagi fet efecte en el seu interès o si els perjudica. Seran els propis mitjans els que hauran d’encarregar-se d’impedir que la notícia pugui ser arxivada en els cercadors, sempre i quan aquest sigui el 

Aquesta decisió del Ple de la Sala Civil avala la dictada durant 2014 pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea en l’anomenat “cas Google”. En aquell moment, el Tribunal de Luxemburg va emparar la retirada de dades per part del cercador, paper que ara haurien d’exercir els mitjans.

No obstant això, tot i que el Tribunal Suprem s’ha posat del costat dels particulars en aquest aspecte, la seva decisió revoca la de l’Audiència de Barcelona d’exigir al diari demandat que eliminés del seu portal els noms i inicials dels afectats, ja que aquest polèmic “dret a l’oblit” serà limitat. Les dades dels protagonistes de les notícies poden seguir consultant-se de forma íntegra en les diferents hemeroteques, encara que els cercadors, com Google o Bing, hagin d’ocultar-los.

Els responsables de les hemeroteques digitals hauran, per tant, d’”adoptar mesures tecnològiques, com ara la utilització de codis robots.txt o instruccions noindex, etc., perquè la pàgina web de l’hemeroteca digital en què aparegui la informació obsoleta i greument perjudicial no pugui ser indexada pels cercadors”, si així ho requeriren els afectats de manera justificada. Per exemple, en el cas anteriorment descrit, el Suprem exigeix ​​una indemnització de fins a 7.000 euros al diari en considerar que el fet de mantenir indexada la informació quan ja havia perdut tota rellevància possible suposava violar l’anomenat “principi de qualitat de dades”.

Malgrat això, la Sala rebutja el requeriment d’eliminar els noms i cognoms de la informació recollida en l’hemeroteca, o que les dades personals contingudes en la mateixa no puguin ser indexades pel motor de cerca intern, cosa que considera “una restricció excessiva de la llibertat d’informació”.

D’El Butlletí AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...