La crisi de la premsa s’ha cobrat moltes capçaleres. En l’estiu del 2014 el diari francès Libération va estar a punt de sucumbir sota jou dels seus deutes financers. Pràcticament in extremis, els seus accionistes van recórrer al seu rescat amb una injecció 18 milions d’euros, i després es va decidir donar un impuls digital. Gairebé tres anys després, el director general de SFR Media, l’editora de Libération i L’Express, reconeix estar en condicions de poder prescindir del paper. Aquesta afirmació, pronunciada per Alain Weill, es produeix un any després de produir-se el llançament del seu quiosc digital. És a dir, que a França semblen haver donat resposta al dilema que tants titulars arrossega a Espanya per la inconcreció del futur de l’activitat.
“Si demà també podem divulgar informació de qualitat passant de paper, en última instància, per a les empreses periodístiques, no seria tan dolent”, ha reconegut en declaracions a Les Echos. I ha afegit: “si les empreses de diaris poden prescindir de l’eina industrial, és a dir la impressió i distribució, tampoc és dolent”.
No són els primers rumors que relacionen a les publicacions de SFR Media amb la fi del negoci tradicional, però sí els primers que es promouen des de dins. I és que fa un any el propi Weill ja va haver d’estar a l’aguait d’una informació on s’assegurava que la revista L’Express estava a un pas d’editar-se només a Internet. Llavors, va reconèixer en una carta que si bé és cert que el digital es troba al cor dels seus projectes, estaven “profundament compromesos amb el paper”.
Per Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC