La junta directiva del Fòrum Mundial d’Editors (WEF), en la reunió al Congrés Mundial de Mitjans de Comunicació a Cartagena, Colòmbia, va aprovar cinc principis per ajudar a reconstruir la confiança en el periodisme professional. FEM demana ara als editors de tot el món que abracin els cinc principis com una manera de prendre el periodisme al màxim nivell.
Marcelo Rech, president del FEM i vicepresident editorial del Grup RBS Brasil, va dir: “Tenint en compte la realitat actual on la informació falsa i distorsionada és compartida amb facilitat, cal distingir el periodisme professional i aconseguir un major reconeixement públic de la seva rellevància. Aquest següent nivell, la recerca de la veritat -un concepte que es troba en la gènesi del periodisme-, és ara més necessari que mai”.
Els principis són els següents:
- En un món de hiper-informació, la credibilitat, la independència, la precisió, l’ètica professional, la transparència i el pluralisme són els valors que confirmaran una relació de confiança amb el públic.
- El periodisme de següent nivell es distingeix d’altres continguts pel qüestionament i la verificació del material que circula a les xarxes socials, vigilant i diligent. Reconeix els mitjans de comunicació social com una font d’informació per a la posterior comprovació dels fets i com a plataforma per a l’aprofitament de contingut professional.
- La missió del periodisme en aquest nivell següent és per servir a la societat de manera positiva en proporcionar informació verificada d’alta qualitat i establir marques de notícies com un certificat d’origen per al contingut.
- Un requisit del periodisme del següent nivell és que va més enllà dels fets bàsics i permet i fomenta l’anàlisi, la presentació d’informes de context i d’investigació, i l’expressió de l’opinió informada, passant de la prestació de notícies de coneixement que dóna poder.
Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC