Primera victòria judicial per conèixer com reparteix el Govern espanyol els diners de la publicitat institucional entre la premsa, diaris digitals, ràdio i televisions espanyoles. L’Audiència Nacional obliga el Ministeri de Defensa a publicar com i amb quin criteri ha adjudicat les campanyes de publicitat entre els diferents mitjans de comunicació, una informació que ha guardat en estricte secret fins ara. Aquesta sentència respon a diferents sol·licituds d’informació enviades per eldiario.es en virtut de la Llei de Transparència. Tot i que el Consell de Transparència va donar la raó a aquest mitjà i va dictaminar que havien de fer públic el repartiment, vuit ministeris van presentar un recurs als jutjats per evitar publicar aquesta informació. Amb aquesta sentència, el Govern de l’Estat perd el primer dels seus vuit recursos per no revelar quants diners han donat a cada mitjà de comunicació.
L’últim argument utilitzat pel Govern espanyol és que de donar aquesta informació revelaria les tarifes dels mitjans i com negocien les agències de publicitat, el que suposaria un “perjudici per als seus interessos econòmics i comercials”. La sentència, però, defensa que no s’estaven demanant dades sobre “preus i descomptes” dels que s’haurien beneficiat les agències de publicitat. “Es tractava senzillament de conèixer el que s’havia pagat, a qui i el concepte corresponent”.
El 2015, el Govern va gastar 37 milions d’euros -Defensa, gairebé 2 milions- a posar anuncis en mitjans de comunicació. Per exemple, amb les campanyes per prevenir els accidents de trànsit, en les campanyes de la Renda o contra la violència de gènere. Segons la Llei de Publicitat Institucional , la distribució d’aquests milions s’ha de fer amb criteris objectius i no partidistes. Fins al moment, es desconeix si aquest principi es compleix ja que mai s’ha fet públic el repartiment.
Font: eldiario.es / El Butlletí