04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El Govern espanyol perd el primer dels seus vuit recursos per mantenir en secret el repartiment de la seva publicitat entre els mitjans

Primera victòria judicial per conèixer com reparteix el Govern espanyol els diners de la publicitat institucional entre la premsa, diaris digitals, ràdio i televisions espanyoles. L’Audiència Nacional obliga el Ministeri de Defensa a publicar com i amb quin criteri ha adjudicat les campanyes de publicitat entre els diferents mitjans de comunicació, una informació que ha guardat en estricte secret fins ara. Aquesta sentència respon a diferents sol·licituds d’informació enviades per eldiario.es en virtut de la Llei de Transparència. Tot i que el Consell de Transparència va donar la raó a aquest mitjà i va dictaminar que havien de fer públic el repartiment, vuit ministeris van presentar un recurs als jutjats per evitar publicar aquesta informació. Amb aquesta sentència, el Govern de l’Estat perd el  primer dels seus vuit recursos per no revelar quants diners han donat a cada mitjà de comunicació.

L’últim argument utilitzat pel Govern espanyol és que de donar aquesta informació revelaria les tarifes dels mitjans i com negocien les agències de publicitat, el que suposaria un “perjudici per als seus interessos econòmics i comercials”. La sentència, però, defensa que no s’estaven demanant dades sobre “preus i descomptes” dels que s’haurien beneficiat les agències de publicitat. “Es tractava senzillament de conèixer el que s’havia pagat, a qui i el concepte corresponent”.

El 2015, el Govern va gastar 37 milions d’euros  -Defensa, gairebé 2 milions- a posar anuncis en mitjans de comunicació. Per exemple, amb les campanyes per prevenir els accidents de trànsit, en les campanyes de la Renda o contra la violència de gènere. Segons la Llei de Publicitat Institucional , la distribució d’aquests milions s’ha de fer amb criteris objectius i no partidistes. Fins al moment, es desconeix si aquest principi es compleix ja que mai s’ha fet públic el repartiment.

Font: eldiario.es / El Butlletí

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...