28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El mercat de la premsa local serà mòbil

El mercat local en línia s’orienta cap al mòbil, el màrqueting i el comerç electrònic de proximitat. Les possibilitats dels dispositius mòbils -smartphones i pastilles- per a les recerques, la geolocalització, la proximitat i les transaccions (e-commerces, ofertes, entrades, reserves, etc.), empenyen el mercat de la publicitat digital i els mitjans locals cap als mòbils i la segmentació.

Amb una penetració de més del 60% de telèfons intel·ligents (21,5 milions d’usuaris), el mercat local espanyol s’orienta al mòbil tot i el fort pes de les edicions impreses dels diaris, que han perdut dos terços de la publicitat local des que va començar la crisi. Les televisions autonòmiques i locals perden la meitat de la publicitat local fins a menys del deu per cent del pastís i el mercat publicitari de la ràdio local s’ha desplomat un 25% el primer semestre de l’any i més del 20% des del principi de la crisi.

El creixement de la publicitat en línia i mòbil local és baix, al voltant del 10% el primer semestre, però les dades d’altres mercats anuncien una acceleració amb els dispositius mòbils, el vídeo i la publicitat segmentada com a motors.

A Gran Bretanya, el mercat digital de referència a Europa, les dades del primer semestre indiquen que la publicitat mòbil ha crescut un 132% per superar els 181,5 milions d’lliures, un 7% del total de publicitat en línia, que ha crescut un 10,6 % en el mateix període.

La publicitat en les aplicacions de tauletes de mitjans va arribar als 2,4 milions de lliures, una xifra molt baixa sobre el total de la inversió mòbil i de la publicitat total del semestre: 2.590 milions de lliures.

Malgrat la confiança de molts editors a les tauletes, la major part del negoci està en els mòbils i en les seves possibilitats de desplegar estratègies SoLoMo (Social Local Mòbil: tres paraules amb molt de pes el 2012) i de convergència 2.0 de continguts i serveis.

Una quarta part dels usuaris de mòbil a l’Estat espanyol llegeixen premsa digital cada dia. En les tauletes, amb menys d’una quarta part dels usuaris de mòbil, la proporció puja fins al 34%. Però en tots dos dispositius les recerques d’informació i el comerç electrònic arriben a una altra quarta part dels usuaris, de manera que la unió de continguts i serveis pot redundar en beneficis per als mitjans que millor aprofitin aquesta oportunitat.

Una de les raons per les quals encara no s’ha produït a Espanya una explosió del mercat publicitari de la mobilitat, com apunta Eduardo Madinaveitia  (Zenith), és per la manca d’una oferta comercial senzilla i orientada a l’anunciant local. Com ell mateix apunta, no s’ha donat encara amb “la clau que simplifiqui el procés i el posi a l’abast de qualsevol”.

Aquest és el paper (i el repte) dels mitjans locals. Són ells els que han de liderar l’evolució del mercat local per evitar ser sobrepassats. Tenen el coneixement del mercat i l’equip comercial per fer-ho, però sovint els falta la visió, l’enfocament cap a un mercat futur d’alta potencialitat -tot i el baix CPM i la cartera actual- i l’aposta tecnològica necessària.

Si els mitjans locals no ho fan, ho faran els nous: xarxes socials, cercadors, descomptes, aplicacions de geolocalització i realitat augmentada, etc.

El mercat del mòbil és ràpid. O s’accelera al seu ritme o et quedes fora.

Juan Varela (Periodistas 21)

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...