La desconfiança cap als periodistes és forta, inclòs avui, per desgràcia. Segons un recent estudi internacional realitzat pel gabinet Edelman, només el 43% dels enquestats afirma que confien en els periodistes en les notícies de la COVID-19 i els converteixen en la font d’informació menys fiable sobre la pandèmia. Si els mitjans tradicionals són la font d’informació més utilitzada (el 64% dels enquestats), són les paraules dels experts (científics i metges) i el paper de l’empresari el que més es valora.
Però la desconfiança en la feina dels periodistes no ha estat mai més forta. Es considera que els periodistes són la font de notícies menys fiable sobre el virus “darrere dels països més afectats” (46%) i membres del govern (48%).
Gairebé la meitat dels enquestats (45%) troba difícil trobar “informació fiable” sobre el virus i els seus efectes, mentre que el 85% afirma que voldria escoltar més els científics i menys els polítics als mitjans de comunicació. En aquesta situació de salut, els ciutadans busquen sobretot la informació d’experts: científics (83%), metges practicants (82%) i autoritats sanitàries com el CDC (75%) i l’OMS (72%). El 51% dels enquestats considera que la informació COVID-19 dels mitjans de comunicació és fiable davant del 58% per a informació governamental i el 63% per a informació difosa per l’empresari.
Les notícies de la COVID 19 confirmen la gran disparitat segons els grups d’edat quant a informació: dels 18 als 34 anys, les persones utilitzen els mitjans socials (54%) de mitjana, semblantment per als mitjans tradicionals (56%); mentre que els adults de 35 a 54 anys i els de 55 anys o més passen massivament a mitjans tradicionals (63% i 71%, respectivament). Es considera que els mitjans tradicionals són més fiables que les xarxes socials, que només obtenen el suport del 28% dels enquestats. El 35% dels enquestats declara que mai considera la informació veritable si només la veuen aparèixer en una xarxa social.
Podeu llegir l’informe Trust and the Coronavirus, d’Edelman, en aquest enllaç
Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia / Infografia: Edelman