04/10/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El públic dubte de la fiabilitat dels periodistes

La desconfiança cap als periodistes és forta, inclòs avui, per desgràcia. Segons un recent estudi internacional realitzat pel gabinet Edelman, només el 43% dels enquestats afirma que confien en els periodistes en les notícies de la COVID-19 i els converteixen en la font d’informació menys fiable sobre la pandèmia. Si els mitjans tradicionals són la font d’informació més utilitzada (el 64% dels enquestats), són les paraules dels experts (científics i metges) i el paper de l’empresari el que més es valora.

Però la desconfiança en la feina dels periodistes no ha estat mai més forta. Es considera que els periodistes són la font de notícies menys fiable sobre el virus “darrere dels països més afectats” (46%) i membres del govern (48%).

Gairebé la meitat dels enquestats (45%) troba difícil trobar “informació fiable” sobre el virus i els seus efectes, mentre que el 85% afirma que voldria escoltar més els científics i menys els polítics als mitjans de comunicació. En aquesta situació de salut, els ciutadans busquen sobretot la informació d’experts: científics (83%), metges practicants (82%) i autoritats sanitàries com el CDC (75%) i l’OMS (72%). El 51% dels enquestats considera que la informació COVID-19 dels mitjans de comunicació és fiable davant del 58% per a informació governamental i el 63% per a informació difosa per l’empresari.

Les notícies de la COVID 19 confirmen la gran disparitat segons els grups d’edat quant a informació: dels 18 als 34 anys, les persones utilitzen els mitjans socials (54%) de mitjana, semblantment per als mitjans tradicionals (56%); mentre que els adults de 35 a 54 anys i els de 55 anys o més passen massivament a mitjans tradicionals (63% i 71%, respectivament). Es considera que els mitjans tradicionals són més fiables que les xarxes socials, que només obtenen el suport del 28% dels enquestats. El 35% dels enquestats declara que mai considera la informació veritable si només la veuen aparèixer en una xarxa social.

Podeu llegir l’informe Trust and the Coronavirus, d’Edelman, en aquest enllaç

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia / Infografia: Edelman

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...