Des de l’any 2007, les quatre editores madrilenyes de premsa diària d’informació general de pagament han vist reduït el seu volum agregat de negoci en un 57,8%, segons l’anàlisi dels comptes anuals d’aquestes companyies publicades per la revista “Notícias de la comunicación”. D’aquesta manera, i des dels darrers tres exercicis, entre les quatre editores (Edicions El País SL, Unitat Editorial Inf. Gral. SL, Diario ABC SL i audiov. Española 2000 SA) no arriben a les vendes que registrava El País, líder d’aquest segment, en 2007. En aquest any, les vendes d’El País van suposar gairebé 410.650.000 d’euros, xifra molt allunyada de la registrada pel mateix diari el 2015, amb 159.340.000. Aquestes dades representen un descens per a El País d’un 61,20% del seu volum de negoci en vuit anys. Tot i així, el diari de Prisa continua com a líder destacat del sector amb un 43,07% de quota, molt similar a la que representava el 2007 (46,79%).
A molta distància, el segueix Unidad Editorial Información General (El Mundo) amb una xifra de negoci de 85.860.000 d’euros el 2015, deixant-se un 64,83% des de 2007, any anterior a l’inici de la crisi.
Baixades inferiors han patit Diario Abc (-42,03%) i Audiovisual Española 2000, editora de La Razón, (-24,01%). Al contrari que els seus tres competidors, aquesta última ha augmentat la seva xifra neta de negoci en els últims dos exercicis (del 2013 al 2015) en un 4,41%.
Els ingressos per venda d’exemplars disminuten un 50%
Posant el focus en la partida d’ingressos, la venda d’exemplars continua llastrant els ingressos de les quatre editores, que han passat de 337,34-168.650.000 d’euros, entre 2007 i 2015 respectivament (pràcticament un 50% menys); un 11,6% només entre 2014 al 2015, segons l’anàlisi de Notícias de la Comunicación”. Aquesta quota és inferior a la registrada per la publicitat que, per primera vegada des que va començar la crisi el 2008, ha superat els ingressos per circulació. D’aquesta manera, els ingressos per publicitat ja aporten gairebé la meitat dels ingressos ordinaris dels diaris madrilenys d’informació general (49,2%), sent l’única partida que va créixer el 2015, per un import de 4,62 milions d’euros (+2,6%). Pel que fa a 2014, excepte Unidad Editorial Inf. Gral., les altres tres editores han augmentat els seus ingressos per publicitat.
En termes generals, la venda d’exemplars en 2015 va suposar un 45,6% dels ingressos totals de les editores; un 49,2% representa als ingressos per publicitat, i un 5,3% a altres vendes. (Gràfics de Notícias de la Comunicación)
Per APM Madrid / El Butlletí de l’AMIC