08/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Eleccions 26-M: El 46% dels espanyols no creu el que llegeix en xarxes socials

Diumenge passat, els espanyols acudirem a les urnes per segona vegada l’any, per elegir els representants en ajuntaments, comunitats i el Parlament Europeu. Tal com ha passat en les presidencials d’abril i en processos electorals en molts països del món, les xarxes socials han adquirit una gran rellevància com a eines de informació i generadores d’opinió per als ciutadans.

Segons les dades d’una enquesta realitzada per Elogia, l’agència especialitzada en Digital Commerce Màrqueting, per al 80% dels espanyols les xarxes socials són útils per captar vots per part dels candidats, percepció que augmenta entre les persones de 30 a 49 anys consultades.

Una de les raons d’aquesta xifra, està relacionada a que 2 de cada 3 espanyols tria a les plataformes socials com a canals per seguir l’actualitat política. A través d’aquest mitjà, el 63% dels enquestats afirma estar al cas del que diuen els partits polítics , però només la meitat diu fer-ho de forma proactiva. Ens les persones consultades, el 72% dels joves entre 18 i 29 anys es declara seguidor intensiu de l’activitat política en xarxes socials.

En aquest sentit, un terç dels espanyols, sobretot els joves, manifesta les seves preferències polítiques en xarxes socials seguint al seu partit preferit, mentre que el 31% vol dir que també segueix a altres partits per ampliar el seu coneixement sobre les propostes.

La por a les notícies falses.- Tot i la consulta activa a les xarxes socials, la veritat és que l’amenaça de les notícies falses roman latent en la ment dels electors. Segons el anàlisi d’Elogia, el 46% dels espanyols afirmen no creure pràcticament res del que es diu a les xarxes. Aquesta tendència, s’accentua entre les persones més grans, entre les quals el 85% perceben l’impacte de les fake news en les campanyes electorals. Per la seva banda, els joves són una mica més confiats i només al 56% expressen la seva sospita.

La desinformació causada per les notícies falses i el seu impacte negatiu en la credibilitat dels processos electorals, han encoratjat a la Unió Europea a crear un nou departament destinat a evitar la ingerència d’aquest tipus de eines propagandístiques. Identificada com la xarxa social més polititzada per a les persones consultades per Eulogia (60%), Twitter és també una de les més afectades per les fake news. Per a la divisió establerta per la UE, el 13% de tota l’activitat de Twitter ja es troba contaminada.

De qualsevol manera, les xarxes socials encara conserven el seu influència en el vot dels espanyols. Una de cada quatre persones consultades reconeix la influència que tenen en la seva vot, al mateix temps que un 41% declara que, si bé la seva elecció no dependrà de les xarxes socials, pot existir certa influència, ja que les utilitzen com un mitjà de consulta.

Font i infografia: Reason Why

NOTA: Us oferim l’enquesta d’Elogia clicant en aquest enllaç.

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...