Els anunciants inverteixen una mitjana de 2,5 milions d’euros a les principals agències publicitàries espanyoles per a les seves campanyes, segons un estudi d’Infoadex d’agències de publicitat i agències de mitjans 2012.
L’informe suposa la tretzena edició d’una anàlisi global que cada any observa als principals subjectes del sector publicitari: les agències de publicitat i les agències de mitjans, amb els anunciants i marques per a les quals treballen.
En agències de publicitat, l’estudi conté l’anàlisi dels comptes de 44 agències que han col·laborat i que han gestionat en conjunt durant 2011 un total de 2.574 marques directes amb inversió controlada, pertanyents a un total de 1.030 anunciants.
La inversió atribuïda a les agències presents en l’estudi és de 2.588.000 d’euros, xifra que és el 54,9% del total de la inversió publicitària controlada per Infoadex -4.718 milions d’euros-. Si la inversió mitjana de l’anunciant per les agències és de 2,5 milions d’euros, per al mercat global la inversió mitjana es redueix fins a 150.000 euros.
Quant a les primeres agències, McCann encapçala el rànquing amb 263 milions d’euros de volum de inversió gestionada, seguida de Bassat, Ogilvy & Mather (251 milions d’euros), Grey (233 milions d’euros) i Euro RSCG Espanya (221 milions d’euros).
Quant a les agències de mitjans, s’han analitzat els comptes de 24 agències de mitjans que han col·laborat en l’estudi, i s’ha imputat inversió a 4.947 marques directes, pertanyents a 2.116 anunciants.
La inversió gestionada atribuïda a les agències de mitjans és de 3.388,1 milions d’euros, el que representa el 71,8 % de la inversió publicitària controlada per Infoadex -4.718 milions d’euros-. La inversió mitjana de l’anunciant és de 1,6 milions d’euros.
L’estudi analitza la inversió publicitària gestionada el 2011 per les agències en mitjans convencionals (televisions, premsa, revistes o ràdio, entre d’altres), entenent com a tal la repercussió econòmica de les campanyes i accions publicitàries fetes per les agències en els mitjans convencionals.
La publicitat en premsa es desploma el primer semestre
Aquesta estudi mostra sis mesos per oblidar en què s’han trencat fins les previsions més pessimistes d’ingressos per als editors espanyols. El panorama és desolador ja que en conjunt els diaris agrupats en la AEDE han vist com els seus ingressos per publicitat han caigut una mitjana del 18,5% fins al juny, retrocessos fins i tot més acusats que en el primer trimestre d’aquest any. Aquesta xifra s’aguditza amb el retrocés de les vendes que també freguen caigudes del 10% i que es podrien haver accelerat durant els mesos d’estiu. Fonts del sector també han confirmat que els ingressos de publicitat a l’estiu s’han mantingut amb caigudes lleument inferiors i que setembre ha començat amb retrocessos publicitaris similars.
Per exemple, durant el primer semestre de l’any El Periódico de Catalunya ha reculat un 18,1% i La Vanguardia un 16%, pel que fa a ingressos en publicitat.
De Infoperiodistas i estanis.cat