El romanticisme pel paper segueix fort tot i la tecnologia. Així ho demostra l’estudi “Print and Paper in a digital world: an international survey of consumer preferences, attitudes and trust”, de Two Sides, una iniciativa global que promou la sostenibilitat de la cadena de subministrament de comunicacions gràfiques. L’estudi afirma que en un minut es comparteixen 2.460.000 continguts a Facebook, 277.000 tweets i 72 hores de vídeos nous, de manera que l’auge informatiu i digital és innegable. Però el paper segueix dominant en moltes preferències, van dir 10.700 persones d’Austràlia, Brasil, França, Alemanya, Itàlia, Nova Zelanda, Sud-àfrica, Espanya, Regne Unit i Estats Units.
Els resultats globals diuen que el 72% prefereix llegir la versió impresa dels llibres, el 72% les revistes impreses i el 55% dels diaris o notícies impreses. El cas més emblemàtic és el d’Alemanya, on el 75% prefereix les notícies en paper. El que sí prefereixen llegir digitalment els enquestats són les comunicacions sobre transaccions (menys les d’impostos), com la dels bancs, energia, utilitat i telecomunicacions.
Comprensió i confiança
El 65% creu que obté un enteniment profund de les històries quan les llegeix en mitjans impresos i el 51% confia més en el paper, sent França el país amb la taxa més alta de confiança amb el 62%. Per l’altre costat, només el 49% creu que comprèn millor digitalment i el 24% confia en les notícies en xarxes socials. Les notícies falses preocupen al 76%.
Phil Riebel, president de Two Sides a Amèrica del Nord, explica que la gent confia més en el paper “pels fraus i estafes en línia. I també perquè hi ha moltes notícies online no comprovades, especialment en xarxes socials, mentre que els diaris són editats, revisats i comprovats abans de ser impresos”.
Els enquestats, a més, troben més plaent llegir en paper que electrònicament. Això passa en un 73% per als llibres, 69% per a les revistes i el 62% per als diaris. Riebel ho explica: “L’imprès en paper és més relaxant, i té una connexió emocional més profunda amb el nostre cervell a causa de les propietats hàptiques (tàctiques i de sensació) del paper”.
Ganes de desconnectar
Tot i la preferència pel paper per llegir notícies, en analitzar els hàbits de lectura predomina el digital. “El consum de notícies impreses continuarà disminuint a mesura que més i més persones, especialment les més joves, consumeixin notícies online en els seus smartphones”, adverteix Riebel.
Però no és tan senzill, ja que el 52% dels enquestats considera que passa massa temps en aparells electrònics i el 53% està preocupat que aquest sobre ús danyi la seva salut. De fet, el 69% considera que és important “desconnectar-se” i gaudir més de l’imprès. Riebel declara: “L’electrònica està envaint les nostres vides i les persones es tornen addictes als seus e-gadgets. Estan consumint molt de temps i molts ho sabem. Per això desconnectar és benvingut”.
Quins altres beneficis té el paper? “És tangible i no podem ignorar-lo o esborrar-lo. Produeix una connexió més profunda, és sostenible i està basat en matèries primeres renovables (arbres de boscos manejats de manera sostenible). És altament reciclable i està fet amb un alt percentatge d’energia renovable”, expressa Riebel. “El digital no té aquestes característiques sostenibles pels materials que utilitza i l’energia que requereix, i també per la quantitat creixent de deixalles electrònics en el món”, afegeix.
Font: Valida de Chile – Foto: CdeP / El Butlletí de l’AMIC