06/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Diaris catalans es disposen assaltar Madrid

El “Procés” tindrà un efecte secundari inesperat. Segons fonts de la companyia, La Vanguardia s’unirà al Periódico de Catalunya i traurà una edició de tall més “nacional” o “madrilenya”. Els directius de les dues principals capçaleres catalanes han detectat l’interès d’un públic més ampli als seus productes i es veuen en la necessitat d’expandir-se més enllà del mercat català.

El Periódico ja ha començat per obrir el seu web a continguts menys locals i més d’interès estatal. És el primer pas de la històrica capçalera de Zeta per acabar traient una edició en paper a Madrid, un vell somni que sempre va tenir el fundador del Grup Zeta, Antonio Asensio, pare de l’actual president.

La Vanguardia, que té una important delegació a Madrid i cobreix informació estatal planeja obrir una edició impresa a la capital. El Grup Godó no compta ara mateix amb edicions impreses en altres ciutats fora de la seva comunitat autònoma, però pot fer-ho pròximament. El grup ni confirma ni desmenteix la notícia davant les preguntes de Merca2.es.

Aquesta nova aposta afermaria encara més el diari fora de la seva regió estratègica i en la qual porta treballant 80 anys. Actualment, La Vanguardia ja compta amb una edició digital a la capital de l’Estat, però se li escapa el públic de la premsa en paper. D’aquesta manera, amb la nova edició la capçalera del Grup Godó s’acostarà -encara més- al públic madrileny, una aposta arriscada en aquests temps de retrocés franc de les vendes de diaris de paper.

Tot i ser un mitjà “regional”, La Vanguardia ha sabut fer-se un forat entre el públic no català. Ja lidera Catalunya i ara s’ha consolidat com el tercer diari generalista amb més tirada d’Espanya. Segons l’Estudi General de Mitjans (EGM), compta amb 585.000 lectors diaris i se situa per sobre d’altres de tirada estatal, com l’ABC. Aquesta xifra suposa un augment del 7% en el nombre de lectors.

Els atemptats jihadistes a Catalunya van ser el primer toc d’alerta de l’interès de públic no procedent d’aquesta regió interessat en les informacions de les capçaleres catalanes. El “Procés” ha portat aparellat un augment del tràfic dels seus webs i de la circulació dels seus exemplars impresos. En el cas d’El Periódico, s’ha vist afavorit per la seva posició poc partidària de la independència catalana. Per contra, les capçaleres madrilenyes estan patint una creixent desconnexió amb el seu públic català.

De Merca 2-Bloomberg / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...