El “Procés” tindrà un efecte secundari inesperat. Segons fonts de la companyia, La Vanguardia s’unirà al Periódico de Catalunya i traurà una edició de tall més “nacional” o “madrilenya”. Els directius de les dues principals capçaleres catalanes han detectat l’interès d’un públic més ampli als seus productes i es veuen en la necessitat d’expandir-se més enllà del mercat català.
El Periódico ja ha començat per obrir el seu web a continguts menys locals i més d’interès estatal. És el primer pas de la històrica capçalera de Zeta per acabar traient una edició en paper a Madrid, un vell somni que sempre va tenir el fundador del Grup Zeta, Antonio Asensio, pare de l’actual president.
La Vanguardia, que té una important delegació a Madrid i cobreix informació estatal planeja obrir una edició impresa a la capital. El Grup Godó no compta ara mateix amb edicions impreses en altres ciutats fora de la seva comunitat autònoma, però pot fer-ho pròximament. El grup ni confirma ni desmenteix la notícia davant les preguntes de Merca2.es.
Aquesta nova aposta afermaria encara més el diari fora de la seva regió estratègica i en la qual porta treballant 80 anys. Actualment, La Vanguardia ja compta amb una edició digital a la capital de l’Estat, però se li escapa el públic de la premsa en paper. D’aquesta manera, amb la nova edició la capçalera del Grup Godó s’acostarà -encara més- al públic madrileny, una aposta arriscada en aquests temps de retrocés franc de les vendes de diaris de paper.
Tot i ser un mitjà “regional”, La Vanguardia ha sabut fer-se un forat entre el públic no català. Ja lidera Catalunya i ara s’ha consolidat com el tercer diari generalista amb més tirada d’Espanya. Segons l’Estudi General de Mitjans (EGM), compta amb 585.000 lectors diaris i se situa per sobre d’altres de tirada estatal, com l’ABC. Aquesta xifra suposa un augment del 7% en el nombre de lectors.
Els atemptats jihadistes a Catalunya van ser el primer toc d’alerta de l’interès de públic no procedent d’aquesta regió interessat en les informacions de les capçaleres catalanes. El “Procés” ha portat aparellat un augment del tràfic dels seus webs i de la circulació dels seus exemplars impresos. En el cas d’El Periódico, s’ha vist afavorit per la seva posició poc partidària de la independència catalana. Per contra, les capçaleres madrilenyes estan patint una creixent desconnexió amb el seu públic català.
De Merca 2-Bloomberg / El Butlletí de l’AMIC