Determinada premsa, de Madrid, però també força digitals catalans, sembra dubtes amb les ajudes que reben els mitjans escrits i publicats en català, obviant amb evident mala fè que les subvencions a mitjans de comunicació són per la llengua i no admeten cap discrecionalitat política. Altre cosa és la publicitat, amb una renovació pendent de l’actual llei de publicitat institucional. A Madrid, la repartidora és a dit, no hi ha cap ajut reglat i democràtic cap als mitjans perquè tots són escrits en espanyol. I la publicitat genera molts i molts milions d’ingressos per als editors de premsa amb un repartiment pràcticament dirigit en la seva totalitat als diaris “nacionals”, és a dir, els que d’editen a Madrid, d’aquí que les baralles siguin constants.
Encara no s’ha fet públic el pla de comunicació Institucional del Govern per al 2016 i ja hi ha polèmica. En aquest cas han estat els editors de diaris, Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) els que han advertit al Govern de l’Estat que el repartiment de publicitat institucional es realitzin d’acord a “criteris professionals”. De moment, ja espera que es presenti el pla de Comunicació Institucional per a 2016 pel Govern en Funcions, fa pocs dies es van presentar algunes de les campanyes que formaran part del pla, per la seva necessària posada en marxa immediata.
Quan semblava que el tancament de Google News podia haver fet amansir l’AEDE, ara la patronal del sector d’editors ha trobat una nova cruïlla, en aquest cas contra el nou govern que finalment arribi a la Moncloa. Els editors reclamen que el nou Govern reparteixi la publicitat institucional amb criteris professionals, no com s’ha fet fins ara, assenyalen.
Sembla raonable, segons els editors, que el repartiment de la publicitat institucional de les campanyes que pressuposta cada any el Govern espanyol, es faci d’una manera transparent i adequat a les necessitats específiques de la campanya. El Pla de Comunicació Institucional de 2015 es va endur una partida pressupostària de 48,9 milions d’euros. Aquesta xifra va suposar un augment del 19% respecte a la planificació de l’any passat. En l’apartat de publicitat comercial el pressupost va arribar als 169.400.000 d’euros, 22,4 milions més que el 2014.
Tot i que fins a finals de mes de gener, previsiblement, no es coneixerà el Pla de Comunicació i Publicitat Institucional per a 2016, al desembre el Govern acordava aprovar cinc campanyes de publicitat de l’Administració General de l’Estat que suposen un total de 23,6 milions d’euros. La quantia és rellevant, tenint en compte que el 2015 el pressupost total d’aquesta partida es va situar en els 48,9 milions d’euros després de patir un repunt del 19% respecte a l’exercici 2014. Aquestes cinc campanyes formaran part del Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016 que s’aprovarà pròximament.
L’Executiu també ha acordat llançar dues campanyes de menor quantia com la de promoció cultural i difusió publicitària dels Reals Llocs de Patrimoni Nacional en 2016 (320.650 euros) i la campanya que busca donar a conèixer els ajuts de la Política Agrària Comuna (PAC ) entre els possibles interessats (400.000 euros). L’aprovació d’aquestes cinc campanyes abans que el de Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016 està motivada per la necessitat de posar-les en marxa des del començament de l’any. Si no és així resultaria impossible la seva adjudicació i posterior creació de creativitats en els terminis exigits per a la seva difusió.
D’Àmbit d’Estratègia i Comunicació. Dades: Prnoticias