La situació de Govern en funcions que viu Espanya des de finals de 2015 està provocant la paralització de molts projectes, mesures i pressupostos que només un Executiu amb plenes facultats pot aprovar i tirar endavant. Dins d’aquest caos institucional que viu l’Estat i a l’espera d’unes possibles terceres eleccions la por ha començat a instal·lar-se als mitjans de comunicació i en les agències que podrien patir en pròpia pell les conseqüències d’aquesta manca de Govern central.
El motiu és que l’Executiu en funcions, presidit per Mariano Rajoy, no pot aprovar el Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016, el que suposa que molts mitjans han deixat de rebre una bona part dels seus ingressos per publicitat. De seguir així, el sector podria veure’s sumit en un retrocés d’aquesta partida després d’haver recuperat la senda positiva en els últims trimestres, segons apunten indicadors com Infoadex o I2P que van recollir creixements de la inversió publicitària en mitjans convencionals del 4,7% i del 3,8% fins al juny, respectivament.
I és que molts mitjans -de àmbit nacional i especialment els de caràcter local o autonòmic- subsisteixen en part gràcies a les campanyes que llança cada any el Govern espanyol. Per exemple, només en 2015 l’Executiu va invertir en els mitjans més de 37,7 milions d’euros en un total de 54 campanyes de diferent àmbit. Aquí englobem anuncis molt reconeixibles per a l’oient, l’espectador o el lector com els de la DGT, els de l’Agència Tributària o les campanyes de conscienciació que es desenvolupen en favor d’una vida saludable.
En 2016 el Govern en funcions no ha pogut aprovar aquest Pla de Publicitat i Comunicació Institucional, per la qual cosa molts mitjans i agències de tots dos sectors ja han començat a llançar missatges d’alerta. De fet, així ho vam poder sentir fa uns dies en Herrera a la COPE quan tant el locutor andalús com els seus col·laboradors van explicar als oients les conseqüències negatives d’aquesta paralització per als mitjans.
Inversions del 2015: 169 milions
Per exemple, el Pla de Publicitat i Comunicació Institucional del 2015, va suposar una inversió de 48,9 milions d’euros en un total de 75 campanyes, fet que va suposar un augment del 19% respecte al de 2014. L’Executiu espanyol va explicar en el seu moment que si es té en compte també la inversió en publicitat comercial, la suma arriba als 169.400.000 d’euros.
Per Prcomunicación / El Butlletí de l’AMIC