Més que la dita de “la unió fa la força”, a AEDE (la patronal espanyola dels editors de diaris) s’ha imposat allò de “si no pots amb ells, uneix-te”. Després d’un no taxatiu, els socis que es mostraven contraris a la incorporació de mitjans digitals a l’associació -entre ells el Grup Prisa- han replantejat la seva postura per acabar cedint. És una de les reformes més importants que abordarà AEDE en la reformulació dels seus estatuts dels propers mesos. Una decisió a la qual s’ha arribat un dia després de presentar El Llibre Blanc de la Premsa 2016, on es posa de manifest que si 2015 no va arribar a ser un any tan negre per al negoci va ser gràcies al creixement de les capçaleres digitals i del qual El Butlletí de l’AMIC en parla a la secció La Primera.
La premsa tradicional ja s’ha resignat a veure com, any rere any, cauen les dades de difusió i d’ingressos, tant per venda com per publicitat. En deu anys la difusió controlada de diaris ha caigut des dels 4 milions d’exemplars que registrava el 2005 fins als 2,1 milions de 2015. És a dir, s’han deixat de portar als quioscos gairebé dos milions d’exemplars. Una tendència que ha provocat el tancament de 3.722 punts de venda des de 2009, pel que avui en dia encara resisteixen 22.367 en tot el territori estatal. L’any passat van vendre de mitjana 61 exemplars al dia.
En el mateix període de deu anys, la inversió publicitària ha anat rasant cada any un nou mínim, fins a passar dels 1.850 milions d’euros als 815 milions. Aquesta dada inclou tot el sector, des de la premsa en paper i digital als suplements. Contracció que, almenys en l’imprès, ha intentat compensar amb una pujada en el preu del diari i un augment en el nombre de promocions, que des del començament de la crisi econòmica amb prou feines s’han vist afectades.
No obstant això, 2015 ha suposat un parèntesi per al sector. El ritme de caiguda de lectors de paper es va mitigar respecte a 2014 (-3,5%) i es va consolidar en la dada general dels 17 milions, que no deixa de ser inferior a la mitjana europea. Per una cara, una creu: la venda en quiosc va caure un 9,7% mentre que les subscripcions individuals ho van fer un 4,1%.
Tot l’anterior permet constatar que el nombre de lectors de diaris digitals (32%) unit al de mixtes, aquells que consulten paper i Internet (18,1%), sumen més que els que només llegeixen en imprès (49,9%). Un canvi de paradigma que es produeix al llarg de tot el territori espanyol.
En aquest sentit, l’estudi apunta que la premsa digital és el segon mitjà de referència per al 21% dels espanyols, només per darrere del 33% que tria la televisió, mentre que només el 5% va triar el paper.
Malgrat aquest escenari, el dibuixat per al 2016 no sembla molt millor. “Sense perdre de vista el negoci tradicional en paper, la capacitat dels editors per impulsar la transformació i innovació serà clau per incrementar els ingressos, diferenciar continguts i atraure noves audiències”.
Per Dircomfidencial i Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC