05/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els mitjans digitals ja representen el 21,3% de la inversió en publicitat, segons l’informe i2p

La premsa és el mitjà de comunicació menys dependent dels ingressos derivats de la publicitat tradicional. De cada cent euros que s’inverteixen en premsa, 23 van al format digital. Són dades de l’Informe i2p, elaborat per Arce Media i Media Hotline, donades a conèixer dimarts, a Madrid, a nivell estatal. La setmana vinent es presentaran a Barcelona les dades referents a Catalunya. En un context general en el qual la publicitat digital va créixer l’any passat un 15% i l’analògica va disminuir un 1,9%; els mitjans escrits han aconseguit salvar l’any, amb un creixement de la inversió publicitària de l’1%, fins a arribar als 806 milions d’euros. D’aquesta manera, la premsa acaba amb una ratxa de diversos anys consecutius en què la inversió ha caigut de forma interanual , a causa que el pes de digital era encara reduït.

La inversió publicitària va créixer un 1,3% el 2018. Es tracta aquest del cinquè any consecutiu en què la inversió tanca en positiu, d’acord amb les dades de l’i2p. Els impulsors d’aquesta investigació destaquen així mateix una certa desacceleració tant del mercat publicitari com de l’economia en general -el PIB, tot i que també creix, ho fa a un ritme menor-.

Pel que fa al comportament de la inversió durant 2018, només va créixer en dos dels quatre trimestres, el segon (+2,8%) i el quart (+2,5%). En el primer (-0,7%) va tenir signe negatiu, mentre que en el tercer, l’evolució pel que fa a 2017 va ser plana. Els autors de la investigació consideren que l’acceleració experimentada en el quart trimestre és la que ara permet parlar d’un creixement del conjunt de l’any.

Un altre dels aspectes abordats durant la presentació està relacionat amb la peculiaritat que l’any passat el percentatge de creixement de la inversió publicitària (+1,3%) estigués per sota del relatiu al consum (+2,4%), cosa que històricament no ha vingut sent així, però que va començar a veure l’any passat.

Anàlisi per mitjans.-  Els mitjans tradicionals, que concentren el 78,7% de la inversió, van veure minvar el seu volum en 2018, fins als 3.587,5 milions d’euros (enfront dels 3.656,5 milions del 2017). Els digitals, que representen el 21,3% del mercat -el anàlisi no contempla la inversió en seach-, continuen a l’alça i l’any passat van aconseguir la xifra de 969.800.000 d’euros (842.300.000 el 2017).

El 2018 van créixer les Xarxes Socials (15,9%), Altres Mitjans Nadius Digitals (9,5%), Cinema (7,9%), Ràdio (3,7%), Exterior (2,2%) i Premsa (1%). Per la seva banda, va disminuir la quantitat invertida en dominicals (-11,5%), Revistes (-6,6%) i Televisió (-0,6%). Tot i el lleuger descens de la inversió a la Televisió, continua sent el mitjà que major percentatge concentra (47,6%), seguit de seguit de Premsa (17,7%), Ràdio (9,6%) i Exterior (8, 3%).

Sobre els influencers.- Durant la presentació dels resultats, el fundador de Media Hotline, Enric Yarza, va abordar, més enllà del search i dels mitjans propis -que no poden mesurar-se a dia d’avui-, un nínxol d’inversió que encara no contempla aquesta edició de l’estudi: els influencers. En aquest sentit, s’està treballant per incloure en properes edicions de l’Índex I2P la inversió en aquest apartat. Encara que la dada no sigui exacte tot i que s’ha tractat d’afinar al màxim, Arce Media i Media Hotline estimen que la inversió en influencers va ser àrea de 64,6 milions d’euros el 2018 -xifra que en cap cas recull l’edició de 2018 de l’informe-.

Sectors

Els sectors que van incrementar la seva aposta publicitària el 2018 van ser Viatges i Turisme (+18,5%), Llar (+12,3%) i Decoració (+10,9%). A l’altre costat de la balança es troben Mitjans de Comunicació (-3,1%), Internet i Comunicacions (-7,4%), i Neteja (-7,3%).

Perspectives d’inversió.- Arce Media i Media Hotline van presentar així mateix les seves previsions d’inversió de cara a 2019. Per a aquest exercici destaca la seva previsió sobre un increment de la publicitat en mitjans digitals en detriment del que s’ha invertit en mitjans tradicionals. Per al conjunt d’aquest any anticipen que la inversió creixerà de manera moderada: +0,7% (4.590 milions d’euros) sempre que es mantinguin les estimacions econòmiques actuals. La previsió per als mitjans digitals és que creixin un 14%, davant del descens del 2,9% dels mitjans tradicionals.

Per Mediàtic/Àmbit d’Estratègia / El Butlletí de l’AMIC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...