Obrir el periòdic i llegir les últimes notícies o encendre la tele fins a trobar alguna cosa a veure han estat comportaments habituals i recurrents en els últims anys i en les últimes dècades, però la veritat és que ja no són només el que es pot entendre per consumir mitjans de comunicació. El panorama és cada vegada més complex i els mitjans s’han convertit en un univers en què les coses estan canviant i en què ho estan fent cada vegada més de pressa. El panorama dels mitjans està enmig d’una complexa evolució i el futur sembla un espai en què el com s’informen els consumidors serà molt diferent al com accedeixen als continguts avui dia.
Que els consumidors estan començant a abandonar premsa tradicional i televisions sembla una realitat indiscutible, almenys al fil de les estadístiques, però aquest no és l’únic canvi que es registrarà en el món dels mitjans de comunicació. Els mitjans estaran cada vegada més marcats per les noves tecnologies i aquestes tindran un paper cada vegada més rellevant en el que fan i en com ho fan. Arribar al lector-consumidor serà, per tant, una qüestió cada vegada més tecnologitzada.
Aquesta és la principal conclusió que es pot extreure de la visió que els experts tenen del futur dels mitjans de comunicació. David Benigson, cofundador de Signal Media, ha analitzat quines seran les cinc realitats que modificaran el panorama dels mitjans, com es pot extreure d’una anàlisi publicada a The Guardian.
Cal comptar amb majors relacions entre les companyies de tecnologia i els mitjans de comunicació
L’expert ho té clar: les firmes tech tancaran molts més acords amb els mitjans de comunicació en el futur. L’explicació a aquesta relació creixent està en els interessos i les necessitats dels mitjans. Aquests necessiten tenir més trànsit però, sobretot, més fonts d’ingressos i això és el que els empeny a relacionar-se de forma molt més directa amb els grans tech. Facebook o Apple no només prometen arribar a nous lectors, també apuntalen la seva oferta amb la promesa d’una nova font d’ingressos publicitaris.
A més, recorda l’expert, les coses estan canviant i el context en què es mouen els mitjans ho està fent amb això. Fa uns cinc anys, que els mitjans confiessin els seus continguts a les firmes tecnològiques semblava impensable. Els canvis que les xarxes socials han imposat ha fet, però, que la visió de com funciona el món hagi canviat. Els mitjans han començat a apreciar el que pot suposar per a ells deixar les seves notícies en mans d’aquests jugadors.
És un Apple vs Facebook
Qui protagonitzarà la gran batalla dels mitjans de comunicació del demà? En l’anàlisi ho tenen clar: no seran jugadors dels “de sempre” del món dels mitjans. La gran guerra del futur enfrontarà a Apple contra Facebook. La raó d’això és bastant tecnològica. Les dues companyies tenen quantitats ingents de dades, el que els permet crear experiències d’usuari molt riques i aconseguir així seduir els consumidors i atrapar durant més temps a les seves xarxes.
Avançar el nom del guanyador d’aquesta batalla és complicat, tot i que l’expert té clara una cosa. Facebook li donarà molta guerra a Apple, ja que la barrera d’entrada per a la xarxa social és molt menys sagnant que la d’Apple. Per entrar a l’entorn d’Apple cal fer-se amb un dels seus (cars) dispositius. Per estar dins de l’òrbita de Facebook només es necessita una connexió a internet.
El contingut del demà serà un contingut personalitzat
Si el big data s’està convertint en l’element en discòrdia en totes i cadascuna de les qüestions a què s’enfronten les empreses de cara al demà i si el desig per part dels consumidors de rebre elements personalitzats en la seva comunicació amb les marques és cada vegada més clar i conegut, perquè no ha d’entrar el món de la informació també en aquest terreny?
Els mitjans tindran cada vegada més dades sobre els seus consumidors, però a més aquest nou terreny de joc tecnològic modificarà molt les coses. Gràcies a l’ús intensiu de plataformes com Facebook, saber què interessa als consumidors quan es tracta d’accedir a la informació serà cada vegada més senzill. D’aquesta manera, el futur passarà per uns mitjans que donaran al consumidor la informació que vol en el moment exacte que la desitja.
Els mitjans cobraran pels continguts d’alta qualitat
Els mitjans porten anys discutint sobre si els problemes a què s’enfronten en qüestions d’ingressos es veuran (o no) solucionats aplicant barreres de pagament als continguts que llancen a la xarxa. Els consumidors haurien de pagar per les notícies de qualitat? I estan preparats per pagar pels continguts a internet? Diferents mitjans han provat la fórmula d’afegir peatges de pagament a les seves notícies i diferents han estat els resultats obtinguts. S’acabarà en el futur el debat?
Al fil de les conclusions de l’expert es podria dir que no: seguiran existint capçaleres que apostin per un contingut de gran qualitat i seguiran existint els que bloquegin l’accés als mateixos amb paywalls. De fet, l’anàlisi apunta que en el futur podrien augmentar-se aquestes barreres de pagament, que fins ara han funcionat en mitjans molt específics, com pot ser el Financial Times. Una elevada qualitat dels continguts pot ser, per tant, la clau per aconseguir que els consumidors paguin per l’accés a la informació.
Se seguiran movent diners en el món dels mitjans
Està tot inventat en el món dels mitjans de comunicació? La veritat és que no. Malgrat tot el que es diu sobre el sector i malgrat tot el que sembla haver-se fet ja, els mitjans que estan naixent segueixen aconseguint injeccions de capital i el món dels mitjans en línia segueix protagonitzant moviments bastant espectaculars. Els mitjans ‘nous’, els nascuts a la calor de la xarxa, seguiran protagonitzant inversions i compres milionàries.
De Puro Marketing / d’El Butlletí d’AMIC
Dels problemes que tenen dels mitjans tradicionals que s’incorporen a la xarxa, dos, sota el meu parer, són capdalts: és el seu model de negoci,estructures sobredimensionades que generen uns costos fixos ( apalancament operatiu) molt elevats i d’altra banda la supeditació de la versió digital a la edició impresa. Fins que les empreses editores no li donin la volta i les edicions impreses serveixin per un tractament amb major profunditat dels temes desenvolupats a la versió digital, patiran les consequències de tenir comptes en vermell i de haver de competir amb estructures redaccionals més competitives,amb umbral de rendibilitat més baixos.
Finalment, les TIC i la xarxa han aportat una nova manera de consumir informació, els hàbits estan canviant i els mitjans i en general tot el sector ha d’adequar-se a aquest fet si vol sobreviure.