24/09/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els mitjans tradicionals recuperen part de la seva autoritat periodística gràcies a la Covid-19

Tinc a la pantalla de la meva tauleta un treball impactant. Es tracta d’un article del doctor Andreu Casero-Ripollés: Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democràtic consequences of news consumption during the outbreak, que el professor ha tingut la gentilesa de remetre’m, amb aquest comentari:

“Soc un convençut que la investigació en Ciències Socials ha de respondre als reptes de la societat. Es tracta d’un article on s’analitzen les primeres conseqüències de l’impacte del Covid-19 sobre el sistema de mitjans i la democràcia a partir del consum de notícies i les pràctiques informatives als Estats Units que s’ha publicat a El Profesional de la Información. És una modesta aportació per contribuir a entendre les implicacions socials i comunicatives d’aquesta situació sanitària tan excepcional que ens ha tocat viure. I també una reivindicació que la investigació social també és important en aquests moments, juntament amb la recerca medico-sanitària, i que té moltes coses a dir!”

L’autor reconeix que la Covid-19 és un fenomen d’una magnitud i rellevància enormes. El seu impacte ha afectat diversos dominis socials, entre ells els mitjans i el periodisme. Des de l’inici d’aquesta crisi sanitària, les notícies s’han convertit en unvaluós recurs per a la ciutadania. Per tant, diu Casero-Ripollés, estudiar les seves dinàmiques de consum informatiu és altament rellevant tant per la seva capacitat de transformar el sistema mediàtic com per la seva incidència democràtica. L’objectiu d’aquesta investigació és analitzar la influència de el nou coronavirus en el consum de notícies, la credibilitat atorgada pels ciutadans als mitjans i la seva capacitat per detectar notícies falses.

Per respondre a aquestes qüestions, es realitza una anàlisi exploratòria i inicial a partir de les dades secundàries de les enquestes en línia de Pew Research Center’s American Trends Panel als Estats Units, comparant abans i després del brot. Els resultats avalen l’impacte de la Covid-19 sobre el sistema mediàtic. Les troballes suggereixen l’emergència d’importants novetats, com el ressorgiment de el protagonisme dels mitjans tradicionals, especialment de la televisió, i la reconnexió a les notícies dels ciutadans més allunyats de la informació. Amb això s’han reduït, en part, les desigualtats existents respecte al consum de notícies entre els ciutadans. Això genera potencials beneficis per a la democràcia en termes d’igualtat i accessibilitat en relació als assumptes públics.

Conclusions de l’estudi

Segons l’autor del treball, les dades de les enquestes en línia esmentades demostren que, en situacions crítiques d’alta complexitat i risc per a la vida humana, com el brot del nou coronavirus, els ciutadans situen la recerca d’informació i el seguiment de les notícies com a activitats clau. En conseqüència, segons el professor Casero, el brot del nou coronavirus ha comportat un reconeixement del periodisme com una instància essencial en les societats de segle XXI. En aquest cas, les dades, tant de consum com de valoració de la cobertura periodística en termes de credibilitat, “reafirmen l’alta rellevància social de sistema de mitjans en el nostre món en moment crític”.

Les troballes de l’estudi permeten fer contribucions noves sobre el funcionament del sistema de mitjans durant assumptes públics altament rellevants. Per Casero, el més important és que la Covid-19 “ha reconnectat a les notícies al públic menys interessat i més allunyat de la informació. Els majors increments en consum de notícies i valoració positiva de la cobertura informativa sobre la pandèmia es produeixen en els tipus d’usuaris més desvinculats de les notícies anteriorment com els joves, les persones amb menys formació i els consumidors esporàdics d’informació”.

El brot del nou coronavirus ha causat que els percentatges creixin excepcionalment en aquests grups socials respecte a l’escenari previ a l’inici d’aquesta crisi sanitària. A parer de l’autor de l’estudi-article, això ha provocat una reducció de les diferències entre aquests ciutadans i aquells que presentaven anteriorment valors més elevats (usuaris freqüents, persones majors de 65 anys i amb nivell educatiu alt). La Covid-19 ha disminuït, així, en part, les desigualtats existents respecte al consum de notícies entre els ciutadans. Amb això, ha igualat l’accés i les pràctiques informatives de la ciutadania, generant conseqüències democràtiques positives. En conseqüència, “ha revitalitzat l’interès pels assumptes públics, reactivant l’esfera pública”.

Així mateix, les dades li permeten afirmar el predomini dels mitjans tradicionals en situacions altament crítiques, com la pandèmia per la Covid-19. Aquest tipus de mitjans “són els que obtenen percentatges més alts tant en el consum de notícies com en la valoració positiva de la cobertura informativa, vinculada a la credibilitat i confiança cap als mitjans. El públic, davant un context informatiu complex i de risc, opta per fonts informatives establertes i amb una trajectòria llarga”.

L’Andreu Casero conclou que “la primacia dels mitjans tradicionals durant el brot del nou coronavirus qüestiona, en part, les teories sobre la reducció de la seva influència en l’entorn d’informació política actual, almenys en relació amb esdeveniments altament disruptius. “En aquesta crisi sanitària, els mitjans tradicionals han reprès el seu dret a ser escoltats, recuperant part de la seva autoritat periodística. En aquest sentit, podríem afirmar que el brot del nou coronavirus ha tornat part de l’autoritat periodística als mitjans tradicionals, enmig d’un període de forta crisi del seu paper en el sistema mediàtic”. Cal preguntar-se si això suposarà un parèntesi o un canvi de tendència en el futur immediat.

Finalment, sempre segons el treball que comentem, les dades evidencien el caràcter híbrid del sistema de mitjans en l’actualitat. Es reconeix que, malgrat el fet que els mitjans tradicionals tenen els percentatges més elevats de consum de notícies i de confiança, els mitjans digitals (webs i xarxes socials) experimenten importants increments respecte al període anterior a la crisi sanitària. Això posa de manifest, segons Casero, que està plenament establerta la convivència simbiòtica de vells i nous mitjans.

Per Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor / Comunicació 21

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...