El cap de setmana passat molts mitjans es posaven les mans al cap per l’anunci de la històrica revista Newsweek de deixar de sortir en paper a partir de 2013. Però poden prescindir els periòdics de les seves edicions impreses? De moment, a Espanya és inviable. El 85% dels seus ingressos per publicitat entra per aquesta via i en digital només recapten el 15% de la seva publicitat, sense tenir cap ingrés extra per venda d’exemplars.
L’últim informe oficial de l’ Associació Espanyola de Diaris Espanyols (AEDE) indica que el mes de juny els diaris van recaptar uns 80 milions d’euros en concepte d’ingressos publicitaris, dels quals 67.300.000 es van ingressar en les seves edicions impreses i només 12.700.000 per les seves edicions digitals, el 15%. Vistes aquestes xifres és absolutament inviable que els diaris deixin el paper, fins i tot en moments en que els seus costos s’encareixen i les difusions i les vendes cauen.
Comercialment els anunciants segueixen confiant en el suport “Premium” que signifiquen les edicions impreses, cosa que a dia d’avui i després de la revolució digital, segueix sense substituir-se per les seves edicions digitals. I és que les edicions web dels periòdics espanyols només recapten una cinquena part dels seus germans en paper, aquest últim un format que segueix sent el més car per als anunciants -després de la televisió- davant Internet, que no aconsegueix sortir de l’última posició en aquest mateix apartat.
Si fem aquest mateix exercici amb capçaleres com ABC, de Madrid, veiem que els seus ingressos per publicitat en la seva edició digital només representen l’11,8% dels seus ingressos totals per publicitat. 20 Minutos, entre els tres diaris digitals amb més visitants d’Espanya i que recentment ha dit que fusiona les seves redaccions “per focalitzar-se en el digital”, va recaptar durant el primer semestre 7,7 milions d’euros en la seva edició en paper i només 1,8 milions en digital, el 18,9% de tots els seus ingressos.
Les vendes dels esportius es desplomen.- Tot i tractar-se de l’inici de curs, i per tant l’inici de pràcticament totes les competicions esportives, els diaris esportius estatals no aconsegueixen millorar tampoc la seva difusió i les seves vendes. Les últimes dades de l’OJD mostren que les vendes d’As i Marca van baixar al voltant d’un 20%.
De PR Noticias / El Butlletí ACPG