Entre gener i setembre, la inversió publicitària a Espanya va ser de 2.945,0 milions d’euros, un 16,0% menys que els 3.506,0 milions del mateix període de 2011, segons les dades de l’estudi i2p, que realitza la consultora Media Hotline amb dades de la companyia de control Arce Media.
La caiguda es produeix després que en el tercer trimestre s’ampliés encara més la reculada de la inversió, amb un descens del 16,9% (-15,1% i -16,2 % en el primer i segon trimestres); alguna cosa previsible ja que en els tercers trimestres, que inclouen el parèntesi estiuenc, la inversió publicitària es relaxa.
Per mitjans, tots mostren descensos, amb l’única diferència que el registrat per internet és de l’1 , 5%, mentre que els de la resta dels suports són de dos dígits, encapçalats pels diaris amb un -20,5%.
Els mitjans impresos (diaris, revistes i suplements) han registrat en els nou primers mesos caigudes del 12,5%, del 15,4% i del 8, 7%, respectivament, en el nombre de pàgines, mentre que la ràdio va registrar un descens del 1,6% del nombre de minuts de publicitat.
Estudi i2p de la inversió publicitària 3T 2010-2011
En-Set 10 | En-Set 11 | En-Sep 12 | Var.11-12% | Quota | |
Televisió | 1.729,6 | 1.639,1 | 1.348,3 | -17,7 | 45,8 |
Premsa | 795,7 | 674,0 | 535,7 | -20,5 | 18,2 |
Internet | 230,1 | 309,2 | 304,5 | -1,5 | 10,3 |
Ràdio | 349,1 | 313,8 | 273,6 | -12,8 | 9,3 |
Exterior | 201,0 | 257,1 | 221,6 | -13,8 | 7,5 |
Revistes | 287,0 | 247,9 | 206,9 | -16,5 | 7,0 |
Dominicals | 47,5 | 49,9 | 42,3 | -15,2 | 1,4 |
Cinema | 12,2 | 15,0 | 12,1 | -19,3 | 0,4 |
TOTAL | 3.652,2 | 3.506,0 | 2.945,0 | -16,0 | 100,0 |
Font: i2p. Xifres en milions d’euros |
En vista d’aquestes dades -i tenint en compte els primers corresponents al mes d’octubre- els responsables de l’estudi i2p estimen la caiguda de la inversió publicitària per al conjunt de l’any en un 16,4%, amb una xifra d’inversió de 4.052,6 milions, enfront dels 4.845,4 milions del 2011.
Previsions per al 2013
Per al proper any, l’estudi i2p preveu un retrocés de la inversió del 8,3%, amb una xifra total estimada d’uns 3.714,5 milions. Aquesta previsió es fa tenint en compte les projeccions existents per al 2013 de magnituds com el PIB o el consum de les llars.
De Digimedios / El Butlletí ACPG