La societat no pensa en els periodistes com a simples transmissors de la informació, els atorga la capacitat per influir en la realitat. L’Informe Anual de la Professió Periodista de l’Associació de la Premsa de Madrid ha realitzat una enquesta a 1.000 ciutadans, a través de l’empresa TNS, per tal de conèixer la percepció que té la societat dels periodistes. La societat dóna un aprovat als periodistes quant a confiança, en concret quantifiquen amb un 5,4 la confiança que donen a les informacions rebudes per aquests professionals a través dels mitjans de comunicació.
Els periodistes d’Esports i Política són els més influents per als enquestats. El 47% dels que han respost considera que els professionals de la informació tenen molta influència en els temes de Política, mentre que el 26% creu que una mica, el 16% poc i el 9% considera que res. Però, sens dubte, els més influents són els periodistes esportius, el 49% considera que tenen molt de pes, el 27,7% pensa que en tenen una mica, el 15% diu que poc i el 6% considera que res.
Els nivells van baixant si ens centrem en altres àmbits. En els últims anys les informacions econòmiques han passat d’una petita secció a obrir informatius i saltar a les portades dels diaris. No obstant això, només el 33% dels enquestats considera que els professions d’aquest tipus d’informacions són influents, mentre que el 26,8% considera que tenen poca influència, el 24% pensa que té poc i el 14% cap.
En Cultura el pes dels professionals cau. El 25% dels que han respost a l’enquesta pensa que tenen molta influència, el 32% considera que una mica i el mateix percentatge -32% – opina que poca i el 9,6% res.
del bloc d’APM