28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els professionals de les redaccions del futur ja són aquí

Els nous perfils professionals que sorgeixen en les redaccions periodístiques tenen un clar accent tecnològic: es busquen programadors i desenvolupadors, analistes, dissenyadors gràfics, enginyers, etc. Els mitjans necessiten emprendre la transició digital amb professionals que tinguin coneixements d’IT però també amb experiència en el sector editorial. La transformació de les redaccions és una realitat palpable. A les tradicionals estructures en què es diferenciaven diferents departaments com direcció, recursos humans, publicitat, redacció, maquetació i fotografia s’uneixen noves professions. Impensable fins fa poc més d’una dècada, és comú avui en dia que s’anunciïn posicions com la de desenvolupador, dissenyador, enginyer o especialista en dades.

Les redaccions estan immerses en una transformació digital que busquen la fusió entre el tecnològic i el periodístic. Una adaptació d’equips professionals als canvis en els models de distribució, als nous canals i dispositius, la utilització de data i els nous hàbits de consum. Nous perfils professionals donen resposta a un canvi estructural més que necessari per no quedar-se a la rereguarda. Segons The New York Times “avui dia hi ha més equips que creen noves eines, proven noves funcionalitats, creen noves formes d’empaquetar la informació i identifiquen noves formes de periodisme”. El futur ja és aquí.

El diari The Wall Street Journal s’atreveix fins i tot a catalogar-ho en cinc grups. El primer d’ells és el de joves audiències i que són capaces, com hem vist recentment, de servir-se de noves aplicacions com Tik Tok per transmetre al més joves les notícies més rellevants. En segon lloc parlen d’un equip anomenat “Membership Engagement” i es dediquen a la captació de nous subscriptors. D’altra banda, destaquen el departament d’innovació i disseny, fonamental per desenvolupar nous productes periodístics. En aquesta mateixa línia sorgeix el departament d’anàlisi de dades, que s’encarregarà de dissenyar models predictius sobre les preferències de la nostra audiència i, finalment, parla de l’equip de R + D, centrats en la investigació d’Intel·ligència Artificial i com combatre les fake news, entre d’altres aspectes.

Segons l’últim estudi de ISDI (Institut Superior per al Desenvolupament d’Internet) el major pes de la creació i demanda d’ocupació digital el 2019 va provenir de recursos humans (19%), mitjans i publicitat (14%) i consultoria (10%). El sector de la comunicació va tenir una gran demanda de professionals al voltant de la millora de processos, l’anàlisi de dades, la gestió de comunitats digitals i l’afiliació.

En aquesta línia el Centre Internacional de Periodistes juntament amb Google va realitzar un estudi l’any passat en el qual s’indica que hi ha un increment molt significatiu en l’adopció de tecnologia en les redacció, accentuat des de 2017. De fet, les redaccions híbrides, és a dir aquelles que uneixen el digital i l’escrit, augmenten a nivell mundial considerablement. Ho fan fins i tot en regions com el sud d’Àsia, on els mitjans tradicionals regnaven fins fa molt poc temps.

En aquest estudi també s’especifica que l’eclosió d’aquests nous perfils no és sinònim de majors contractacions de persones especialitzades en tecnologia sinó que es busquen periodistes amb coneixements tecnològics. Tant és així que el percentatge de periodistes contractats amb experiència en l’ús d’eines digitals va augmentar d’un 33% en 2017 a un 43% el 2019.

Font: WAN/IFRA – Infografia: Toyoutome / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...