Cada vegada més usuaris s’informen a Espanya mitjançant les publicacions digitals. En concret, 28,7 milions d’persones van visitar el mes passat algun diari online, segons l’últim informe de comScore. És just un milió més que fa un any. Si s’atén al nombre de visites a aquest tipus de mitjans, llavors el creixement és molt més gran. Al novembre d’aquest any, van arribar a les 969.000 visites. És gairebé 160.000 més que en el mateix mes de 2015. Cal tenir en compte que durant és últim any han sorgit molts digitals de nou encuny.
En conseqüència, el temps que gasten els espanyols en llegir premsa digital cada mes ha augmentat en els últims mesos . I és que al novembre està xifra va ser de 163,3 minuts de mitjana per usuari, és a dir, una mica més de dues hores. Això vol dir que s’inverteixen uns 5,4 minuts al dia a llegir diaris digitals. Fa un any aquesta xifra era de 4,9 minuts.
No obstant això, no tots són bones notícies per als mitjans digitals. Hi ha un indicador que és molt revelador per conèixer el nivell de qualitat de les notícies; i aquest és la mitjana de temps per visita. Com més temps hi hagi de permanència, es pot concloure que més interessant és la notícia. Fins i tot, ja hi ha anunciants i agències que facturen al medi en funció del temps de visibilitat de l’anunci, pel que està mètrica cobra cada vegada més importància.
Doncs bé, en aquest punt els mitjans digitals cada vegada van a pitjor. Al novembre, la mitjana de temps per visita era de 4,1 minuts, segons comScore. Això significa un descens de tres dècimes respecte a fa un any i sis dècimes en comparació amb fa dos. És a dir, els usuaris cada vegada passen menys temps a cada diari digital que visiten. Una possible explicació a aquesta caiguda sostinguda podria ser la menor qualitat dels continguts periodístics i l’obsessió d’alguns mitjans pel clic fàcil, en què les notícies no compleixen les expectatives generades pel seu titular difós en xarxes socials. Altres motius es podrien trobar a la explosió de la navegació mòbil, dispositius menys donats a la lectura reposada; o al llançament de nous mitjans generalistes, de manera que els usuaris tenen menys temps per aturar-se en cada un d’ells.
El digital que més temps de permanència registra és El Periódico, amb 4,8 minuts; tot i que ha perdut nou dècimes respecte al novembre de 2015; el segon és l’ABC, amb 4,3 minuts, pràcticament igual que El País (els separen dècimes). La Vanguardia registra 3,6.
Per Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC