06/12/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

En el que va de segle els diaris locals s’han comportat millor en vendes que els estatals

Resultat d'imatges de diarios locales en españa

Com és sabut, entre 2000 i 2017 s’ha produït una intensa caiguda en termes de vendes (subscripcions i venda en quioscs) de la premsa impresa a Espanya. Aquesta caiguda, però, ha estat més acusada en els diaris estatals que en els locals. Segons un estudi realitzat per DigiMedios a partir de les dades certificats per OJD, en el que va de segle els quatre diaris nacionals van perdre un 62% de les seves vendes, des dels 923.071 exemplars que sumaven el 2000 què es canalitzaven a través del quiosc i les seves subscripcions fins als 352.745 exemplars de 2017 (últim any del qual es coneixen controls oficials per a tots els diaris).

Per la seva banda, els diaris locals (regionals i/o provincials) van cedir el 52% de les seves vendes al passar de 1.325.616 a les 634.913 còpies. Aquestes xifres recullen les corresponents als diaris líders a cada província i només s’han tingut en compte les capçaleres que tenien certificats tots els anys. Atès que el comportament dels diaris líders sol ser una mica millor que el de les segones i terceres capçaleres, és raonable suposar que el descens en termes totals del mercat de la premsa local hagi estat una mica més gran.

Resulta significatiu comprovar com la caiguda de les vendes dels diaris locals va ser constant des del començament del segle, mentre que els nacionals van aconseguir mantenir-les fins al començament de la crisi econòmica en 2008.

Subscripcions

Cal destacar que la trajectòria dels dos components estudiats -subscripcions i vendes- no ha estat homogènia. Així els diaris estatals han aconseguit en aquests 18 anys incrementar el seu nombre de subscriptors en un 80%, mentre que els diaris locals només ho han fet en un 5%. En qualsevol cas, el volum total dels subscriptors d’aquests dos grups de diaris només suma 304.172 abonats i el 70% d’ells ho són de diaris locals.

Tot i que les mètriques i els comportaments dels consumidors varien molt entre el món analògic del paper i el món digital, l’estretor del primer en termes de subscripcions probablement sigui una referència a considerar pels que es plantegen establir sistemes de cobrament per continguts i murs de pagament.

NOTA: Podeu veure el gràfic interactiu en aquest enllaç.

Font: Digimedios (Fotografia: España Selecta

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...