27/01/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Es frena la destrucció d’ocupació en premsa, però augmenta la precarietat

L’APM ha fet públiques les dades referents a la professió periodística d’aquest 2014 i sembla que, a poc a poc, el periodisme remunta. Per primera vegada des del començament de la crisi, la pèrdua d’ocupació ha parat. No obstant això, són petits avenços que es contraposen a un augment de la precarietat laboral i l’estancament dels mitjans tradicionals.

Però tot i aquests petits avenços, la veritat és que queda molt per fer. Pel 59,6% dels periodistes, el augment de l’atur i la precarietat laboral ha passat a ser el principal problema a tallar, augmentant fins a deu punts respecte a l’informe de l’any passat. La falta d’independència respecte al poder polític i econòmic es posiciona també com un repte i una preocupació per al 11,5% dels periodistes, seguit de la mala retribució del treball amb un 10,6% .

Una de les dades alarmants, és que des de 2008, s’han perdut 11.875 llocs de treball, tot que el ritme ha disminuït. I és que, encara que els llocs de treball segueixen caient, durant aquest any es frena la caiguda amb la pèrdua de 2.700 llocs de treball a tot l’Estat. Així i tot, el que sí és cert, és que l’atur entre els periodistes s’ha reduït aquest any en un 11%, augmentant els que treballen en empreses dedicats a tasques de comunicació, que sumen el 47% enfront de 53% dedicats purament a els mitjans.

Les més mal parades són les dones, ja que al setembre d’aquest 2014, un 64% d’elles estava a l’atur. Un altre sector que s’ha vist afectat de manera negativa és el dels autònoms. El 31% dels periodistes treballen per compte propi, i un 60% d’aquests han vist reduït el seu salari en un 30%.

 Aquestes dades, fan que els acabats de llicenciar s’enfrontin a una situació complicada. El 47% d’ells porta entre 1 i 2 anys buscant el seu primer treball. Quan troben feina, i si pensen en la remuneració tindran més avantatges aquells que es dediquen a la comunicació que els que es dediquin als mitjans.

No obstant això, també hi ha espai per a l’esperança. En aquest any s’ha alentit el tancament de mitjans (22 han tancat el 2014 i 16 porten tres mesos sense actualitzar) i han augmentat els mitjans llançats per periodistes, que des de 2008, sumen 454. (Resum de Prprensa)

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...