28/05/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Estratègies clau per a un diari local

La irrupció d’Internet i l’evolució en els hàbits de consum dels lectors ha fet de buscar el creixement en la impremta sigui, segons molts analistes,  una aposta perduda . Per a les grans capçaleres nacionals, els canvis que han afectat el diari imprès han suposat un gravíssim problema. Per als petits mitjans locals,  els més aferrats a pobles i ciutats, en molts casos, ha suposat  una primera onada d’extincions. No tant grups de premsa regional, que segueixen mantenint múscul financer, sinó aquells mitjans petits amb menys recursos.

Si bé aquestes petites redaccions, les locals, representen sobre el global de mitjans, un percentatge molt més gran al que ostenten els diaris d’àmbit estatal, la seva capacitat de supervivència i desenvolupament professional està més limitada donada, com dèiem, la seva escassa capacitat de recursos. No obstant això, aquests ja estan apostant per noves formes de diversificar els ingressos, així com de crear engagement amb els seus lectors potencials, segons un recent estudi de Columbia Journalism Review realitzat amb mitjans d’Estats Units.

Segons aquesta investigació, el secret de la supervivència dels mitjans de comunicació locals podria estar en aquest últim punt, a crear engagement i transformar la”’relació” que actualment mantenen els diaris amb els seus lectors. Tanmateix, aquest fet no s’aconsegueix de la nit al dia, requereix d’esforç i temps. Per això, el Columbia Journalism Review ha apuntat un seguit d’estratègies clau amb les que aquestes petites redaccions puguin revitalitzar-se i fer front a aquests canvis .

Estratègies clau per a un mitjà local

  1. Apostar per continguts propis.- Moltes de les notícies que publica un mitjà de comunicació local no apareixen en els diaris nacionals-estatals, ja que només interessen a les persones d’una localitat o municipi determinat. En canvi, hi ha notícies d’àmbit nacional-estatal que sí que s’estan oferint també en aquestes petites capçaleres, però no ha de ser un referent. No té sentit que un diari local redacti notícies d’àmbit nacional, perquè, segurament, no tingui fonts tan bones com les que té un mitjà més gran.

L’èxit dels mitjans de proximitat passa per l’aposta per contingut propi, de qualitat i rellevant per a les persones que viuen a la seva zona d’actuació. Si proporcionen contingut important que els lectors no puguin trobar en un altre lloc, podran trobar millors audiències que estiguin disposades a pagar pel seu consum. En grans qüestions d’Estat, pot ser interessant que aquests també apostin per bolcar-se, sense oblidar-se del seu camp d’actuació i enfocament propi, sempre que sigui possible.

 2. Diversificar els esforços.- En els grans mitjans nacionals-estatals, la plantilla de les redaccions s’ha reduït alhora que han augmentat les demandes i s’ha incrementat l’esforç periodístic en la versió web del diari. Els periodistes estan produint més contingut i treballen més hores que fa dos o tres anys. Per tot això, els diaris locals s’haurien d’enfocar cap a un altre model productiu, que aposti més per temes reposats i informació que tingui un enfocament clar i definit.

La majoria de les capçaleres d’àmbit local, però, segueixen adoptant un enfocament “generalista” per les seves notícies locals i s’estan esforçant per mantenir la mateixa amplitud i profunditat de cobertura que tenien en el passat; quan, sovint, els seus recursos són tan reduïts que és inviable tal labor professional. Si el contingut propi és el que més probablement, garanteixi l’èxit d’aquests diaris, els seus editors han de considerar quins recursos mereixen les informacions d’àmbit no local.

  1. Saber mesurar les mètriques.- És important conèixer a l’audiència, però no cal obsessionar-se amb ella. Les eines analítiques, que permeten mesurar com es comporten els lectors quan accedeixen a la pàgina web, des d’on ho fan, a través de quins dispositius, etc., són rellevants, però no han de desviar el missatge del periodista. En concret, el bon ús d’aquestes mètriques pot fer que el professional de la informació aprengui a explicar el mateix contingut d’una manera que sigui més fàcil de consumir per al seu públic objectiu.

Si, per exemple, el 87% de l’audiència d’un diari local accedeix a la pàgina web del mitjà a través del telèfon intel·ligent, la plataforma i el seu contingut hauria d’estar dissenyat per a aquest tipus de consum. Com més fàcil sigui de consumir i més original sigui, més probabilitats d’èxit tindrà la peça i, per tant, el mitjà de comunicació que la publica. Per aquest motiu, comprendre quines mètriques importen i què estan indicant són qüestions que s’han d’analitzar, cada vegada més, amb més freqüència.

  1. Diversificar els ingressos.- El sistema de finançament tradicional ja no funciona. De fet, la majoria dels diaris -tant d’àmbit nacional com local- no podran sobreviure amb la combinació tradicional de subscriptors, publicitat i venda d’exemplars. El desenvolupament financer dels mitjans de comunicació passa per la composició híbrida i diversificada, a través de múltiples fonts d’ingressos. D’aquesta manera, el creixement pot ser estable i sostenible en el temps.

No obstant això, aquesta ha de ser l’última preocupació. És important disposar de finançament, però si el treball que es realitza amb ella no és professional, no es justifica l’entrada de nous inversors. En la mesura que un diari local sàpiga publicar continguts originals, rellevants i reposats, així com transmetre’ls idòniament, tindrà més opcions de perdurar i desenvolupar-se en el temps per haver desenvolupat una relació de compromís i engagement entre lector i redacció.

Per Laboratorio de Periodismo (Foto: Wallhere) / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...