06/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Europa, la innovació i el suport a les notícies locals

No té sentit que la revolució tecnològica estigui alentint. Sembla que ans al contrari, som al començament d’una nova fase de disrupció. L’època de la intel·ligència artificial portarà noves oportunitats per a la creativitat i per a l’eficiència, però també per a una major desinformació i manipulació. Ho diuen els americans, però s’entreveu.

En els anys vinents, ja no ens preguntem què és veritat, sinó si la informació és igual generada per un humà. Els robots i els agents intel·ligents jugaran un paper creixent en les nostres vides.

S’ha vist fa pocs dies seguint la sessió News Labs and Innovation del World News Media Congress, de Glasgow, on es van explorar els temes més urgents en l’escena d’innovació dels mitjans de comunicació d’avui: AI, aprenentatge automàtic i veu.

Les notícies seran escrites per màquines, els programes de televisió es reuniran i seleccionaran segons els nostres gustos personals, els cotxes es conduiran sols. Gaudirem de la comoditat i de la facilitat d’elecció, però també ens preocuparem si podem mantenir el control. Ens preocuparem cada vegada més per qui programa els algorismes.

Els dispositius de realitat augmentada avançats, com el Magic Leap, han començat a combinar objectes reals i físics d’una manera dissenyada per enganyar el cervell. D’alguna manera, és una metàfora de tota mena d’altra convergència entre el món real i el món digital: des d’ara s’està fent difícil separar-los. Els serveis es dissenyen cada vegada més a través d’un sistema digital i espais físics. Els periodistes es troben cara a cara amb els lectors; Amazon està obrint botigues; la identitat i la banca estan sent integrats als smartphones i altres dispositius. Fins i tot la guerra s’ha convertit en virtual, amb Corea del Nord, Rússia i possiblement l’Iran augmentant la seva capacitat d’orientar l’objectiu de la infraestructura de la qual depenem.

Tot això succeeix amb una rapidesa i complexitat que dificulten els polítics, reguladors, acadèmics, editors i periodistes mantenir-se al dia. Quedava clar a Glasgow en el panell WNMC.19: “La IA no és una tendència tecnològica més”. Amb la tecnologia i el seu impacte ara global, qui pot parlar en nom de ciutadans i els compromisos necessaris entre comoditat i la privacitat, entre la llibertat d’expressió i els discursos d’odi?

La darrera enquesta de WAN-IFRA sobre els líders dels mitjans de comunicació mostra que el poder de les plataformes es considera l’única i més gran amenaça per a l’èxit de l’any següent, amb una cinquena part dels editors (un 21%) que seleccionen aquesta opció. Però hi ha dos factors interns, la resistència al canvi i la incapacitat per innovar globalment (36%).

Els mitjans han de repensar el seu paper al món. A Glasgow ha quedat clar –per si algú encara en tenia dubtes– que els mitjans de comunicació estan immersos en un canvi de cultura periodística. És necessària la crítica i seleccionar les estratègies adequades. Mentre que AI, veu, AR/VR, missatgeria, i el canvi cap a la subscripció es troba entre les tendències clau per tirar endavant, la forma precisa i puntual d’aquestes oportunitats continuen sent incertes.

El panell WNMC.19 ha constatat que “innovació” era la paraula present a tots els llavis, però en realitat pocs la practiquen en els seus treballs quotidians. Si la constatació que esmento es palesava a Escòcia, fa molt pocs dies, a Granollers, l’assemblea de l’AMIC va tenir la valentia de fer-se seu aquest mot i la seva intencionalitat. L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació –sens dubte una formigueta dins el jardí que aixopluga els mitjans de la WAN-IFRA– pren el brau per les banyes i demostra, amb números i fets, que la seva posta per l’I+D, la innovació i la formació és més possible entre els mitjans locals que en els nacionals. D’aquí que, com escrivia en el meu article anterior, els editors de grans diaris tinguin la informació local en el seu punt de mira. I així, la mateixa gran organització d’editors del món, la WAN-IFRA, ha fet públic en el WNMC.19 que exporta cap a Europa el seu programa per donar suport al periodisme local.

Ara es converteix en un programa europeu de transformació de notícies i coaching per a editors de notícies regionals i locals, en col·laboració amb la iniciativa Google News, vigent als Estats Units. El programa utilitza un repte de rendiment com a base per als editors de notícies participants per identificar i tancar els dèficits de les seves capacitats digitals bàsiques, amb l’ambició que aprenguin i desenvolupin habilitats i capacitats que millorin, no només el seu periodisme, sinó també la seva economia. Finançat per la GNI en el seu primer any a Europa, el programa proporcionarà una oportunitat –en la primera fase– a un total de 12 mitjans locals, els quals rebran ajuda a través d’aquest programa per afrontar els seus principals reptes de transformació digital, sempre sota la premissa que posar a l’audiència en el centre de tota l’activitat és l’única manera d’aportar valor.

Cal que immediatament els representants dels mitjans d’informació local a Catalunya –amb el suport del Govern– s’interessin per incloure capçaleres catalanes entre els 12 mitjans que es puguin seleccionar. Es faria justícia amb l’històric periodisme català de comarques i descobriríem el veritable rerefons del nou programa, que, o molt m’equivoco, o no és altre que reforçar el periodisme local en els grans mitjans nacionals i estatals en detriment de la veritable premsa local, la “de casa”, aquella que és “de confiança”. Ull, doncs. Moguem fitxa i participem del joc. (Infografia: liniaxarxa.cat)

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...