En un moment en què la confiança en els mitjans tradicionals potser està en un mínim històric, irònicament, és el factor fonamental que sustenta el canvi radical i l’èxit futur en la indústria de la informació, d’acord amb l’informe recentment publicat World Press Trends 2017. L’informe, publicat aquesta setmana per l’Associació Mundial de Periòdics i Editors de Notícies (WAN-IFRA) amb motiu de l’Exposició IFRA/DCX a Berlín, analitza les dades obtingudes de l’enquesta anual WAN-IFRA de més de 70 països, a més de les idees i dades dels seus socis de dades globals.
Fa dos anys va ser un moment vertiginós en la indústria dels mitjans de comunicació quan es va produir un canvi fonamental en el model de negoci: els ingressos dels lectors es van convertir en la principal font d’ingressos per als editors de notícies. L’enquesta d’aquest any reforça aquesta tendència, ja que el 2016, el 56% dels ingressos generals dels diaris provenen de vendes de circulació (impressió i digital).
I la força impulsora d’aquesta tendència cap a la construcció de públics fidels amb periodisme d’alta qualitat és, sens dubte, la confiança, segons ha deduït l’informe.
“El descens de la confiança és el més gran risc que afrontem com a indústria, i tots els nostres esforços han de ser amb l’objectiu de recuperar-lo”, va dir Vincent Peyregne, CEO de la Associació Mundial de Periòdics i Editors de Noticies (WAN-IFRA). “Anem al comerç d’atenció. Però la confiança és la nostra nova moneda”, va dir Peyrègne. “Qualsevol disminució de la confiança erosiona la base del nostre negoci: periodisme creïble i de primer ordre”.
L’informe de WAN-IFRA se centra en tres temes: la confiança, seguida de “des de l’abast a les relacions” i “la publicitat reiniciada”, que inclou les dades i les idees mundials i regionals que s’han previst en l’informe anual. Però aquest any presenta noves indicacions del trànsit del partner global de dades Chartbeat.
Aquests són alguns dels descobriments a considerar…
- Els ingressos de circulació digital mundial van créixer un 28% (YY), i un 300% més des del 2012 fins al 2016, amb la tendència que es preveu que continuï.
- Els ingressos dels lectors ara representen aproximadament el 30 per cent del total dels ingressos digitals.
- Malgrat això, els ingressos globals del sector premsa a nivell mundial van caure un 2,1 per cent el 2016 a partir d’un any abans, i es redueixen un 7,8 per cent en els últims cinc anys.
- Print encara constitueix la gran majoria dels ingressos de l’audiència i continua creixent en més del 3% en els últims 5 anys.
- Estimem que, el 2016, la quota d’impressió dels ingressos totals era del 91,6%, que va baixar del 95,1 per cent el 2012.
- Els ingressos per publicitat d’impressió van continuar la seva caiguda, un 8 per cent respecte al període anterior i un 26,8 per cent més que en els últims cinc anys.
- La publicitat digital va créixer un 5% des del 2015 fins al 2016, destacant el repte en curs que s’enfronten els editors per generar no només més ingressos digitals, sinó també nous fluxos d’ingressos per compensar les pèrdues d’impressió.
Malgrat l’enfocament creixent en els ingressos dels lectors i la dominació aclaparadora de la publicitat digital per part de gegants d’Internet, els editors tenen oportunitats de captar més publicitat, formant aliances i aprofitant els seus entorns de marca d’alta qualitat.
Els socis de dades globals de WAN-IFRA inclouen Zenith, Ipsos, Chartbeat i PwC, associacions nacionals i contribuents. L’associat tecnològic, CCI, també compta amb el suport de l’informe.
Font: WAN-IFRA / Resum: Àmbit d’Estratègia i Comunicació