La revista La Directa ha estat intervinguda. El número 451 de La Directa inclou el reportatge “Revifa la lluita dins dels murs”, que explica la proposta de lluita col·lectiva que un grup de presos i preses privats de llibertat a diferents centres penitenciaris de l’Estat espanyol havien endegat, amb l’objectiu de visibilitzar i denunciar les constants vulneracions que pateixen diàriament a les presons. Dos mesos després, i gràcies a un document d’intervenció de correspondència que ens fa arribar l’advocat d’un dels presos, se saben els motius pels quals la publicació ha estat “intervinguda.
Segons la notificació, signada pel subdirector de seguretat del centre, el contingut de la publicació “té com a objectiu la desestabilització del sistema penitenciari”, i per tant la Direcció del centre “considera no convenient la seua entrega”. Per justificar aquesta acció s’empara amb els articles 51.5 de la Llei Orgànica Penitenciària i el 128.2 del vigent Reglament Penitenciari. Segons les normatives, les úniques publicacions que poden ser vetades són les que “no compten amb depòsit legal o peu d’impremta” -que no és el cas de Directa-, o aquelles que “atempten contra la seguretat i el bon ordre del centre”. El de la Directa és un cas molt clar “d’atemptat contra la llibertat d’expressió i informació del pres perquè no podrà rebre una publicació, que es completament legal, per la seva situació d’intern”, afirma Iñaki Rivera, director de l’Observatori del Sistema Penal i els Drets Humans de la Universitat de Barcelona.
La Directa és un mitjà de comunicació en català d’actualitat, investigació, debat i anàlisi. Amb vocació de contribuir a la transformació social, vol exercir la funció de denunciar els abusos i les injustícies i potenciar les alternatives. Gràcies a l’existència d’una xarxa de nuclis territorials i col·laboradores que s’ha anat teixint des de 2006, el mitjà arriba a més de 2.000 subscriptores que donen suport al projecte. La publicació és editada per una cooperativa de consumidores i usuàries.
Al llarg de més d’onze anys d’existència, el projecte de La Directa s’ha anat cuinant a foc lent en un sector d’importància estratègica com és el dels mitjans de comunicació. Avui, la Directadisposa d’una elevada capil·laritat social, tot donant veu al ric mosaic de lluites i moviments socials del territori. En definitiva, la Directa vol ser una eina comunicativa per fer visibles les pràctiques dels moviments socials, els projectes polítics, socials i culturals que plantegen un model alternatiu a l’actual i els col·lectius invisibilitzats per molts mitjans de comunicació.
amb la participació de tots els grups de suport que ens han acompanyat des del principi.
Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia i Comunicació