Una de les tantes cares de la crisi per la Premsa és la distribució dels diaris en els tradicionals quioscs de Premsa. Les dades que maneja el sector parlen del tancament d’uns 25.000 quioscos des de 2007, reduint en un terç l’oferta d’aquests establiments a tot Espanya. En aquest mateix període la difusió ha caigut un 16%, igual que la tirada.
Però la gran pregunta és si es venen menys diaris perquè no hi ha quioscos o es tanquen els quioscos perquè ja no es venen els diaris.
Els venedors de diaris han estat un dels sectors més afectats per la crisi de la premsa. És un dels efectes col·laterals d’una indústria auxiliar clau en la distribució física de les capçaleres. Fins fa no gaire temps, els consumidors habituals de premsa acudien tots els matins a la seva cita ineludible amb el seu quiosc de premsa, convertint a aquest tipus de comerços en un punt de visita obligat per a milions d’espanyols. Tanmateix, la crisi del consum, els problemes de la premsa i algunes restriccions legals han estat el detonant de la pèrdua del 30% dels quioscos.
D’aquesta manera, dels 75.000 quioscos que existien al començament del 2007, actualment n’existeixen menys de 50.000, uns 25.000 tancaments segons fonts del sector. Culpa dels diaris i la resta de la premsa de pagament? És difícil establir paral·lelismes, però està clar que un dels principals atractius dels quioscos ha estat històricament la seva àmplia oferta de publicacions. Les dades de l’AEDE indiquen que des de 2007 ha caigut un 16% la difusió i tiratge de diaris, i un 30% la venda d’exemplars. En aquest mateix període la recaptació publicitària de capçaleres ha caigut més d’un 50%.
Amb aquestes dades és fàcil fer-se la pregunta de què va ser primer, o la caiguda dels quioscos, o la de la premsa i si efectivament tenim una causa-efecte i en quin sentit ha estat aquesta. En qualsevol cas hem de sumar el fort efecte de la crisi econòmica i especialment de la caiguda del consum. En aquests moments, en què hi ha un 26% d’atur i molta gent víctima de reduccions salarials, comprar premsa, xocolatines i promocions de diaris no són una prioritat per a ningú. Precisament les productes que històricament han venut aquests quioscos de premsa. Un sector que pel demés té serioses traves legals per reconvertir-se i que tampoc ha optat per diversificar la seva oferta.
Per Prnoticias / El Butlletí de l’ACPG