Aquesta és la presentació del treball La comunicació en la nova societat digital que s’ha presentat aquest mes i que inclou un pròleg de la doctora Amparo Moreno-Sardà, catedràtica emèrita del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació i directora del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la Universitat Autònoma de Barcelona. Moreno-Sardà ens diu que “els responsables polítics i econòmics, han de modificar els seus paràmetres de pensament, no només utilitzant les TIC i analitzant els seus usos, sinó a més, adoptant un enfocament transdisciplinar, com el que proporciona la Cibernètica”.
La doctora Moreno-Sardà, ens diu també que això “requereix modificar hàbits de pensament i rutines, de manera que les seves explicacions puguin enriquir i donar significat a les aportacions personals i, a l’inrevés, tenir en compte aquestes aportacions per construir un nou coneixement col·lectiu plural. I això, aplicant-lo a generar nous procediments i rutines professionals que, utilitzant les tecnologies velles i noves, col·laborin a generar noves formes d’activitat política que col·laborin a la convivència.
La comunicació en la nova societat digital (455 pàgines) constitueix un valuós llibre col·lectiu i investigació multidisciplinar, no només valuós per la formació i dilatada trajectòria dels que escriuen cadascun dels capítols d’aquest treball, sinó a més, procedeixen de diverses universitats d’Espanya, Equador i Veneçuela, aconseguint una compilació de temes estretament vinculats a la temàtica de la comunicació en l’actual societat digital i global en la que ens correspon viure. Vint-i-set capítols estructurats en tres grans blocs temàtics aborden la relació periodisme i cultural digital, els reptes i desafiaments del servei audiovisual públic en l’actual societat digital en termes de valors ètics, democràtics i ciutadans, finalment, i no menys important s’aborden i analitzen en profunditat que fa a la comunicació política, qüestió que compromet l’estudi de les organitzacions, agendes, mitjans de comunicació i per descomptat a la ciutadania dins de la democràcia en l’actual societat digital.
Es tracta d’un llibre d’investigació d’altíssima qualitat en les seves temàtiques, bibliografia, aportacions i en termes editorials, que consoliden projectes de recerca i conformen el fruit de diversos convenis de Cooperació Interinstitucional entre el Consell de Publicacions de la Universitat dels Andes, la Universitat de Santiago de Compostel·la, la Pontifícia Universitat Catòlica de l’Equador, la Universitat Tècnica Particular de Loja i la Pontifícia Universitat Catòlica de l’Equador seu Ibarra.
Font: Àmbit d’Estratègia i Comunicació-Mediàtic / El Butlletí de l’AMIC