La confiança dels espanyols en els mitjans de comunicació està per terra. Una pèssima notícia en temps de les fake news amb conseqüències futures, ja que aixeca una barrera a l’hora de construir una comunitat de subscriptors. A Espanya hi ha una forta tendència a desconfiar dels mitjans. Segons posa de manifest l’estudi Trust in Media 2018, elaborat per la unitat d’investigació de mitjans de la Unió Europea de Radiodifusió (UER), el 33% té una confiança alta, el 19% i el 48% poca o cap.
Aquests valors són molt similars als d’altres països veïns, encara que en qualsevol cas estan per sota de les mitjanes europeus, fixats en el 21% per als que confien i en el 43% per als que no. Curiosament, tot i que d’una banda la pèrdua de credibilitat en els mitjans és una propensió a l’alça, de l’altra ha millorat la consideració cap als mitjans més convencionals. Com la ràdio, el suport en què més confiança dipositen els europeus, un 59%, i també els espanyols, un 52%. De fet, és l’únic mitjà perquè millora el seu índex al nostre país.
La televisió el segueix en segon lloc, amb el suport del 51% de la mitjana europea però només el 36% dels espanyols. Després es troba la premsa escrita, amb una confiança del 47% i 40%, respectivament. Per la seva banda, Internet té un índex del 34% tant a Europa com a Espanya. No en va, el percentatge més baix se l’en porten les xarxes socials, un 20% a nivell europeu i un 22% a l’Estat espanyol. Tant aquesta mitjana com els anteriors han caigut respecte altres anys.
Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació-Mediàtic / El Butlletí de l’AMIC