La taxa de penetració en 2015 cau al 28% de les llars, enfront del 30% de 1987 i el 42% del 2008, inici de la crisi. La difusió dels grans diaris va ser de 700.000 exemplars, enfront dels 15 milions de persones que llegeixen a la Xarxa. La publicitat a Internet està a un pas de superar la dels diaris: la diferència de quota de mercat es redueix a un 4,6%…
La premsa escrita, doncs, segueix costa avall. La taxa de penetració a les llars ha caigut el 2015 al 28,5%, la seva xifra més baixa des de fa 30 anys -30,1% en 1987-. La crisi econòmica i l’enlairament d’Internet han enfonsat la premsa generalista -els diaris regionals i de proximitat aguanten, però-, mentre les empreses editores busquen fórmules per mantenir-se en peu. Els diaris El Mundo y ABC han recorregut de nou als acomiadaments a la plantilla, davant la migració de la publicitat cap a la Xarxa.
Dos dels grans diaris estatals estan negociant amb els sindicats un pla de baixes incentivades, prejubilacions i nous acomiadaments a la plantilla. El diari ABC ha tancat recentment les delegacions de les Illes Balears i les Canàries i acomiadarà altres 14 periodistes, que s’uneixen a la llista de professionals que han anat deixant el diari des de l’ERO de 2008. El diari ha perdut 3,5 milions d’euros fins a setembre de 2015 i ha necessitat l’ajuda financera del seu propietari, Vocento, per evitar els fons propis negatius. El pla de l’empresa és reduir la massa salarial en un milió d’euros.
Més profund serà el nou ERO que Unidad Editorial vol aplicar a El Mundo. D’acord amb el Pla Triennal 2016-2018 aprovat per l’empresa italiana al desembre, i que van comunicar als treballadors en una reunió a Milà el passat 19 de gener, els plans passen per reduir en 40 milions d’euros la massa salarial del grup.
Del total, 15 milions corresponen a la filial a Espanya, fet que suposa pràcticament un 20% dels costos en personal. De moment, no se sap res més del pla ja que en les dues reunions que han mantingut els sindicats amb la direcció de l’empresa a Espanya -el dilluns 25 de gener i el divendres 29- no els han detallat res més. Unitat Editorial va registrar unes pèrdues operatives fins a setembre de 2,3 milions d’euros.
Mínims històrics
Aquests moviments s’expliquen per la terrible situació actual de la premsa escrita. Mai abans la difusió dels diaris generalistes -la premsa de proximitat manté el tipus, recordem-ho- estava a un nivell tan baix. Segons dades de l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC), la taxa de penetració dels diaris ha caigut el 2015 al 28,5% de les llars espanyoles, que en el cas dels diaris generalistes cau més, fins al 24,7%. Des de l’inici de la crisi, el 2008, aquesta taxa ha caigut en 14 punts -estava en 42,1% -, i el consum s’ha enfonsat fins als 10,5 punts, enfront dels 17 de 2008.
Un altre mesurador d’audiències és l’OJD. Segons les seves dades, la difusió dels grans diaris generalistes ha caigut des de 2008 en un 60% en el cas d’El Mundo i ABC, i frega el 50% en el cas dels altres quatre grans diaris de l’Estat: La Vanguardia, El Periódico, El País i La Razón.
A més de la crisi econòmica -que els mitjans han combatut amb acomiadaments i augment de preus-, la culpa de la situació que viu la premsa escrita generalista la té l’auge d’Internet. Mentre la difusió i el consum de diaris ha caigut des de 2008, a Internet és al contrari: de 41 a 102 punts el consum i del 45% al 74% la taxa de penetració a les llars. Segons l’AIMC, més de 15 milions de persones reconeixen que utilitzen Internet per informar-se, un 52,6% del total .
Transvasament de publicitat
La conseqüència lògica d’aquest transvasament de lectors és el transvasament de la publicitat, a un pas de ser superior a Internet que en els diaris. Segons les dades de 2015 de l’estudi i2p d’Arce Media, els ingressos de publicitat a Internet van ascendir fins als 434 milions. La diferència amb els diaris està ja per sota dels 200 milions i la quota de mercat, per sota dels cinc punts.
Solucions
I mentre la situació empitjora per minuts, els grans grups editorials es troben en la cruïlla més gran de la seva història.
“La situació és delicada perquè els lectors se’n van a internet però la publicitat encara és majoritària en el paper”, assegura un càrrec del diari El Mundo. “En el nostre diari el 70% de la publicitat arriba al paper. Com podríem tancar el diari i deixar només l’edició en línia? Encara no és el moment”, admet.
La situació és semblant a ABC. Segons les xifres del grup fins a setembre de 2015, malgrat l’augment de la publicitat en línia en el diari en un 20%, encara un 72% dels ingressos procedeix de la publicitat offline.
De Bez / El Butlletí de l’AMIC