02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La gran por dels periòdics: arribar el 2013 al límit de la seva recaptació publicitària a Internet

Internet segueix sense ser la gran font d’ingressos que els editors de premsa en paper esperaven. La crisi de la premsa els ha obligat a buscar noves fonts de recaptació i de moment les seves versions en línia no estan essent la solució.

En aquests moments, només el 16,4% de tots els seus ingressos per publicitat prové de la seves versions web i el que és pitjor, ja hi ha dades al mercat anglosaxó que diuen que el marge de creixement dels periòdics a internet via publicitat s’esgota. I a Espanya? Serà 2013 la fi d’aquest tímid creixement? Quines són les solucions?

Les dades oficials de l’AEDE (no n’hi ha d’altres, de moment) indiquen que els periòdics de la patronal van recaptar, al setembre, 56,4 milions d’euros per publicitat, dels quals el 83,6% (47,2 milions d’euros) es van ingressar en les seves edicions impreses i només el 16,4% (9,2 milions d’euros) ho van fer en les seves edicions en línia. Aquesta dada reflecteix que creix la representació de la facturació digital en la publicitat dels diaris -el juny era del 15,8%- però segueix sent insuficient per compensar les brutals caigudes impreses properes al 30%.

Per periòdic, veiem que el que més representació té és elmundo.es que recapta el 26,7% dels ingressos per publicitat d’El Mundo, equivalent a 5,1 milions d’euros al setembre. El segueix elpais.com amb un 18,7% equivalent a uns 1,1 milions, mentre que abc.es representa un 14,7%. El Mundo i ABC han augmentat el seu pes digital en comparació amb les dades de juny passant el primer des el 22,9% al 26,7% i el segon del 11,8% al 14,7%. El País en canvi cau del 19,2% al 18,7%.

Estem parlant d’un creixement lent, però sostingut, que dóna als editors algun marge d’esperança. Tanmateix, la premsa anglosaxona, amb models similars, ja està començant a acusar símptomes d’esgotament ja que veuen com les seves facturacions en línia per publicitat s’han quedat sense marge de creixement. Estem parlant de mercats més madurs que l’espanyol, però la dada pot ser preocupant considerant que el 2013 la publicitat impresa seguirà caient en picat i que el percentatge de participació en els ingressos globals ja no creix per la major facturació digital, sinó que per la brutal caiguda impresa. A això cal sumar previsions d’estudis interns dels propis periòdics –diaris, setmanaris, mensuals- que també parlen de l’estancament d’aquests ingressos.

Les últimes dades oficials indiquen que la inversió a internet s’ha estancat i ja s’ha contagiat amb el mal acompliment de la resta dels suports. El 2011 la inversió publicitària a internet creixia un 12,6%, segons les dades d’Infoadex, i el setembre d’aquest any l’acumulat anual registrava una alça de només un 3,8% per a aquest suport. En el cas dels diaris, i segons l’AEDE, al setembre la caiguda d’inversió publicitària comparada amb el mateix mes de l’any anterior va ser del 27,6% per a les seves edicions impreses i del 4,1% en les edicions en línia.

Solucions? Els periòdics són conscients d’aquest perill i per això tenen en les seves carpetes plans de cobrament per contingut selectiu en les seves edicions web. El Mundo és el que va més avançat, seguit d’El País i d’ABC, que fa poques setmanes ha anunciat oficialment que explora aquesta via. El problema és que ningú s’atreveix a fer el pas ja que les experiències foranes -inclosa la del New York Times- segueixen sense donar mostres de ser rendibles. Està clar que el “paywall” (mur de pagament) arribarà el 2013 perquè la premsa necessita desesperadament els seus ingressos. El tema és saber quan i qui serà el primer grup editor en posar-lo en marxa.

La segona solució passa per reforçar les seves apostes pels quioscos digitals. De moment, Unidad Editorial porta avantatge en Orbyt amb 75.000 subscriptors, mentre que Kioskoymás de Vocento i Prisa segueix sense fer públiques les seves xifres. La veritat és que les dues plataformes han llançat a finals de l’any passat importants ofertes de captació per poder monetitzar un negoci del qual busquen la rendibilitat en el mitjà termini. I les ofertes continuaran durant tot 2013, fins i tot amb nivells superiors d’agressivitat.

De Prnoticias

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...