02/06/2023 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La indústria preveu una aturada publicitària després de l’entrada en vigor del RGPD

La inversió publicitària està estancada a Espanya des de l’any passat, situació que s’ha agreujat en aquesta arrencada de 2018. Si el 2017 la despesa en mitjans al nostre país va augmentar un 2,3%, segons dades d’Infoadex; en el primer trimestre del present exercici ha baixat un 1,62% respecte a fa un any, d’acord amb les dades de I2P.

El descens no ha estat més gran a causa de l’auge de la publicitat a Internet, que creix a un ritme aproximat del 10% anual.

Però aquest augment es podria veure retallat en el segon trimestre d’aquest any, d’acord amb les previsions de diversos actors de la indústria publicitària, que veuen el nou Reglament General de la Protecció de Dades (RGPD) de la Unió Europa com una amenaça a la inversió publicitària digital. Cal recordar que aquesta nova norma estarà vigent des d’avui, divendres, 25 de maig. No en va, les multes a què s’enfronten les empreses poden ascendir a 20 milions d’euros o el 4% de la seva facturació. Davant d’aquest possible perjudici, la situació és de màxima incertesa en el sector.

Així ho va certificar fa uns dies Rafael Urbano, president de l’Associació d’Agències de Mitjans i director general de Ymedia, que veu “cert perill d’un impasse” en la inversió publicitària després de l’entrada en vigor del RGPD.

Els anunciants no volen arriscar

I dins de la publicitat digital, la modalitat més afectada seria la compra programàtica. Grans anunciants europeus com Deutsche Telekom o Otto Group ja han anunciat que retallaran la seva inversió en programàtica a partir d’avui, segons ha publicat Digiday.com.

Hi ha la consciència que la compra programàtica podria ser arriscada un cop entri en vigor el RGPD, donades les restriccions que estableix la nova norma. I és que en la compra programàtica intervenen un gran nombre de proveïdors tecnològics, que han de complir cada un d’ells amb les especificacions del Reglament .

Gerhard Louw, que està al càrrec de la gestió de mitjans de Deutsche Telekom, és molt clar respecte a aquest assumpte: “Les marques no volen estar en els titulars. Si hi ha un problema, llavors no seran els nostres proveïdors els que encapçalaran els titulars: serà la marca. Encara que nosaltres, com a gran anunciant, ens sentim preparats, les nombroses àrees grises d’interpretació en el nou Reglament ens posen una mica nerviosos tan a prop de la data límit. Això sembla que està passant en molts altres anunciants, i fins i tot en les nostres agències i socis tecnològics… Prefereixo prendre la ruta cautelosa i esperar a veure si hi ha alguna gran reacció. La inversió podria caure, però ho prefereixo al fet que els titulars diguin que no complim, o que la nostra publicitat no sigui legal sota el GDPR”.

Un d’aquests proveïdors -la plataforma publicitària de vídeo digital SpotX- també creu que hi haurà aturada en la inversió publicitària. En un comunicat, aquesta companyia assegura que si no s’aclareixen els dubtes que planen sobre la nova legislació, hi haurà una “disminució important en els ingressos dels editors, els DSP no estaran disposats a gastar i els compradors no compliran els seus objectius”.

L’altra pota de la indústria publicitària -els mitjans- també veuen perillar els seus ingressos publicitaris -ja molt reduïts- pel RGPD. Un grup d’editors espanyols va elevar una carta a principis d’any al ministre d’Agenda Digital, Álvaro Nadal, en què fins i tot quantificaven el perjudici econòmic que li podria causar la nova normativa europea:  suposaria la desaparició de fins a la meitat del mercat de publicitat digital, que a Europa representa 526.000 milions d’euros.

Font: Marketing Digital-Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...